onko Pokemon-mestari yhdyssana? jos on, miksi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.02.2011 - 13:56

Pokemon Mestari, Pokemonmestari, Pokemon-mestari.
riippuu asiayhteydestä .
täällä nyrkkisäännöt:
www.cs.tut.fi/~jkorpela/kiel...ss-nyrkkis
www.cs.tut.fi/~jkorpela/kiel...rikoisalku

www.kotus.fi/index.phtml?i=4...08#faq_464

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.02.2011 - 13:47

www.visakisa.com/quiz-2713/P...n-mestari/

en tiedä itsekään tulee joko väli viivalla tai ilma tai yhteen kirjoitettuna mutta välilyönnin kera kun googletin..
Mutta tiedä häntä kuka on oikeassa

www.google.fi/#q=pokemonmest...151e114506

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2011 - 14:10

Kyllä on hankalia jotku sanayhistelmät, tiiäppä niistä onko yhdyssanoja vai ei, nuista vähän vaikeammista siis. :) Googlesta löytyy sekä pokemon mestari että pokemon-mestari. Empä tiiä kumpi on oikeempi vai onko kumpikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2011 - 17:58

Niinhän se on, että napsussakin kirjoitaessa, ei monestikaan tiedä onko yhdyssana vai ei.
Mihin pilkku ym. Paljon olisi punakynällä minun kirjoituksessani töitä, mutta ei kait olla
suomenkielen oppitunnilla, vaan viihdyttämässä ja samalla oppimassa jotain, mitä en ole
ennen tiennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.02.2011 - 21:49

Korvakuulolta sanoisin, että on yhdyssana: sovelsin vanhaa kin säätöä; Pokemonkin mestari kuulostaa oudolta. Pokemon-mestari ja väliviivalla siksi, että vieraperäinen sana yhdistetään suomenkieliseen sanaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 09:40

Samaa mieltä tuosta edellisen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2011 - 10:43

Pokemon- mestari kirjoitetaan näin, silloin se on oikein.
Minulle ei tuota vaikeutta erottaa yhdyssanoja eriksen kirjoitettavista sanoista.
"Kielikorva" ilmaisee sen mikä on oikein ja mikä väärin.
Kun kerran on jotain oppinut, sen taitaa lopun elämäänsä. Muistan kyllä miten vaikeata muutamille oli äidinkielen opiskelu koulussa, tekstit vilisivät punaista.
Pokemon-mestari näin siksi että sana Pokemon on erisnimi ja mestari on yleisnimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.02.2011 - 10:45

Ihan oikeasti kirjoitetaan Pokemon-mestari.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.02.2011 - 10:51

Kyllä on ja oikein olet sen kirjoittanut.