Epävakaa persoonallisuus?

Onko mahdollista, että on jonkinlainen Lievä versio epävakaasta persoonallisuudesta (Borderline personality disorder)?

Löydän itsestäni tällaisia oireita:

Viiltely, mielialan vaihtelut, Raivonpuuskat joita en näytä ulospäin ja sen takia se muuttuu masennukseksi ja ahdistuneisuudeksi, pelkään että minut hylätään, haluan olla yksin, mutta en halua luopua kavereistani vaikka en jaksa olla heidän kanssaan, Tunnen itseni huonommaksi kuin muut, pelkään jutella uusille ihmisille sillä uskon ettivät he hyväksy minua, kokoajan tuntuu että kaikki puhuu minusta selän takana pahaa (saatan kuulla vaikka kun joku tuntematon henkilö nauraa jollekkin ilkkuvasti tai puhuu jostain pahaan sävyyn ja oletan heti että se puhuu minusta ja lähden äkkiä pois paikalta ajatellen: miksi minä olen tällainen...), ja tämän kopioin wikipediasta:

kaikki vähäisimmätkin asiat jäävät vaivaamaan ja pelottamaan niin paljon, että se hallitsee jokapäiväistä elämää. Esim. lievät pettymykset tai jokin hieman epämiellyttävä kokemus, jollaisista muut pääsevät melko äkkiä yli, jäävätkin mieleen kuukausitolkulla ja tuntuvat ylivoimaisilta. Muiden voi olla vaikea huomata sisäänpäin kääntyneitä oireita, henkilö voi salata ne ja keskustella ihmisten kanssa normaalisti. Hänessä ei välttämättä ole näkyvää sekavuutta tai masennusta.

Näitä oireita taas en löydä itsestäni:

(kopioitu bpd.about.comista)
They may also engage in behaviors meant to provide reassurance that the other person still cares about them. For example, they may call someone on the telephone repeatedly asking for confirmation that the relationship is still intact. When they perceive that they are being abandoned, people with BPD may behave in a desperate or frantic way -- they may beg the other person not to leave them, or physically cling in an attempt to avoid abandonment.

Unstable and Intense Relationships: BPD is associated with patterns of very unstable and intense interpersonal relationships. These relationships can be characterized by alternation between idealization and devaluation. The relationship may start in the idealization phase with the person with BPD feeling intensely connected to and positive about the other person, and wanting to spend a lot of time with this person. But, when the devaluation phase emerges, the person with BPD may see the other person as worthless, bad, or uncaring, and may attempt to distance herself from them. This alternating pattern can result in very stormy relationships. (Ajattelen näin, mutta en yritä eristää itseäni heistä, en vain saata vastata puhelimeen n. viikkoon)

Lisätty: 10.02.2011 - 16:50

Ja nuo pettymykset ja epämiellyttävät kokemukset ei ole KUUKAUSITOLKULLA mieltä vaivaamassa. Se on yleensä se puolikas - 1 kuukausi.

Lisätty: 10.02.2011 - 17:49

Olen 17 vuotias tyttö

Avainsanat: disorder epävakaa persoonallisuus borderline personality

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.02.2011 - 17:41

kannattaa otta yhteys ammatti-ihmiseen, eikä jäädä painiskelemaan tuollaisten mietteiden ja pelkojen kanssa.
saattaa tulla vielä pahempi olo.rohkeasti lääkäriin.

et kertonut ikääsi, etkä sukupuoltasi.
eri elämänvaiheissa voi tulla erilaisia kriisejä, ne kuuluvat elämään.
mutta jos ne normaalia elämistä ja olemista haittaavat, niin
parempi kääntyä ammattiauttajan puoleen. älä jää yksin ja itseksi asioita pohtimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 10.02.2011 - 16:59

Vaikuttaa siltä, että olisi heikosta itsetunnosta kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2011 - 18:06

En tiedä missä kaupungissa asut. Mutta tilaa aika terveyskeskus lääkärille. Älä pelkää aikaa tilata itsellesi.Voit siinä kun tilaat aikaa puhua sillekkin lyhyesti mistä on kyse. Sano vaikka, mieli pipi .Tai maassa.Sahaa vuoristoo rataa.Sitten kerrot lääkärille tuon tai paperilapulla jos muuten et uskalla puhua. Siitä lähtee. Siinä mahdollisuus päästä parempiin kokeisiin.Älä asiaasi jätä puheeseen, toimi.
Ei hävettävää.Ihmisiä ollaan kaikki.Täällä on meissä kaiken laisia sairauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2011 - 19:15

Kaikki on mahdollista,mutta ota pikaisesti yhteyttä omaan terveyskeskukseen,sieltä ohjaavat asianmukaisiin paikkoihin.Kaikissa ongelmissa,kun mieli järkkyy ei kannata jäädä pähkäilemään itsekseen,yksikseen.Asiat selviää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.02.2011 - 20:30

Veikkaan murrosiän ongelmaa, toisille tuo on erittäin vaikeaa..
Kannattaa ottaa ammattiauttajaan aika...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2011 - 09:49

Ei ole hyvä itse hakea selitystä ongelmilleen, parasta ottaa yhteyttä lääkäriin eli terveyskeskuksesta voi aloittaa. Raivonpuuskat, viiltely jne. ovat vakavia asioita mutta valitettavan tavallisia nykyään.
Ei murrosikään kuulu luontaisesti tuollainen eikä ap kertonut ikäänsä.
Kapinointi kuuluu toki murrosikään mutta sehän on aivan muuta eli silloin haluaa tehdä toisin kuin normit sanovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2011 - 12:06

Raivonpuuskat ja viiltelyt ovat huolestuttavia, voisiko lääkärin käynnistä olla apua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2011 - 16:50

Ei alkeeelistakaan alan koulutusta minulle, suosittelen vakavasti asiantuntijoiden puoleenn kääntymistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2011 - 17:13

Pikaisesti yhteys oman kuntasi terveyskeskukseen, sieltä opastavat sinut asiantuntijalle. Netistä voi katsoa, jos jokin asia askarruttaa, mutta kokonaisen diagnoosin tekeminen itse ei anna luotettavaa tulosta ja tässä tapauksessa näyttää lisänneen ahdistustasi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.02.2011 - 18:31

On kuin tuuliviiri ylla talon katon.....

Laulu kuvaa aika hyvin tuollaista persoonallisuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.02.2011 - 22:49

Tässähän on jo neuvoja tullut roppakaupalla..Että apua vaan hakemaan..tulee elämä helpommaksi.