Mistä on saanut nimensä huominen päivä joka on 6.2.2011?

Lisätty: 05.02.2011 - 22:15

en tarkoita saamelaisten juhlapäivää.

Avainsanat: siunaaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.02.2011 - 10:11

Nimitys kynttilänpäivä juontaa siitä keskiaikaisesta tavasta, että tänä sunnuntaina vihittiin vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät. Juhlan raamatullisena aiheena on Jeesus-lapsen tuominen temppeliin ja jumalallinen kirkkaus, joka hänessä tuli maailmaan ja ilmestyi meille. Siunatessaan lasta ja hänen vanhempiaan vanha Simeon ylistää Jumalaa pelastuksesta, jonka hän on valmistanut kaikille kansoille, ja valosta, jonka hän on antanut loistaa kansalleen Israelille.

evl.fi/Evkirja.nsf/ae1766336...enDocument

Kysyjän kommentti

Kiitos toffe vastauksesta, seä kaikille mukana olleille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.02.2011 - 23:04

Kynttilänpäivä

Nimitys tulee siitä, että keskiajalla kynttilänpäivänä vihittiin vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2011 - 22:19

Taitaa olla tuo kynttilajuttu. Uskoisin ainakin niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2011 - 23:15

Kynttilänpäivä (kynttilämessu, ortodokseilla Herran temppeliintuominen) on kristillinen juhlapäivä, jota vietetään alkujaan 40 päivää joulusta, siis 2. helmikuuta, sen muistoksi, että Jeesus vietiin 40 päivän ikäisenä temppeliin ja Simeon siunasi hänet (Luuk. 2: 22-33

Lähteet:
Wikimedia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2011 - 12:28

Kynttilänpäivä.

Nimitys tulee siitä, että keskiajalla kynttilänpäivänä vihittiin vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät.