Tasavallan presidentti on rauhan aikana sotapäällikkö, onko näin myös sodan aikana?

Avainsanat: sotapäällikkö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.02.2011 - 21:04

hemmokoskiniemi.puheenvuoro....nistanissa

kyllä tuo on Tarja Halonen!

Kysyjän kommentti

Kiitos Toffee, taisin saada vähän huutia kun kirjoitin sotapäälliköstä, ylipäällikön sijaan, mutta
sinun liitteestäsihän käy selville, että siinä puhuttiin sotapäälliköstä.
Otin tuon kysymyksen jostain lehdestä ja siinä puhuteltiin vain sotapäällikköä.
Olen minä kirkoissa nähnyt ylipäällikön päiväkäskyn.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.02.2011 - 20:18

Minusta pitäisi tulla se sota että yleensä tiedetään kuka on sotapäällikkö, Tuskin nykyajan presidenteistä olisi sotapäälliköiksi. Mannerheimista tuli sotapäällikkö aikaisemmin ja köyhiä punaisia tapettiin surutta, Sodan jälkeen hänestä tehtiin valtion päämies, ja 100 v juhlia syntymästä tuli täyteen ja taas köyhempiä ja vähäosaisia alistetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2011 - 21:06

Kyllä se Halonen olis mut eikö se ole ylipäälikkö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2011 - 01:27

Inttiä käymättömänä päättelisin, että ylipäällikkö Tarja Halonen pitää ohjat. Hän voi halutessaan luovuttaa ylipäällikkyyden toiselle Suomen kansalaiselle sodan aikana, mutta myös rauhan aikana (vuoden 2000 uudistettu perustuslaki).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2011 - 07:04

Sotapäällikkö voi olla sotilaallinen johtaja, kuten armeijan ylipäällikkö, tai valtion johtaja sodan aikana.
Ylipäällikkö on nimitys jota käytetään maan asevoimien ylimmästä johtajasta. Useimmissa maissa ylipäällikkönä on nimellisesti valtionpäämies, vaikka hän ei käytännössä osallistu asevoimien johtamiseen.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2011 - 09:03

Rauhan aikana ei kukaan tiedä kuka tositilanteessa eli sodan syttyessä oli sotapäällikkö. Toivon ettei tuollaista tarvitsisi koskaan edes miettiä. Ei presidenttiä rauhan aikana myöskään sotapäälliköksi nimitetä. Tuosta epäkiitollisesta pestistä käytetään aina sanaa ylipäällikkö.Eli myös mahdollisen sodan aikana on armeijan ylipäällikkö.
(TH hyökkäyksen tullessa sotisovassa karttaa tutkimassa ja strategioita hiomassa armeijan päämajassa .... ei!!)

Lisätty: 07.02.2011 - 13:41

Presidentin ylipäällikkyys on lähinnä nimellinen, "sotapäällikkönä" käytännössä voi toimia vain sellainen joka on siihen pätevä. Ei voi olettaa että tasavallan presidentti voisi ottaa sotatilan aikana operatiivisen johtajuuden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2011 - 22:37

On ainostaan ylipäällikkö: fi.wikipedia.org/wiki/Suomen...stusvoimat
Tosihommat varmaan delegoi toisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2011 - 03:05

Tarja se taitaa olla.