Egyptin mittaamattoman arvokkaat kulttuuriaarteet ovat vaarassa. Miten saavat maahan kurin ja järjestyksen, vai saavatko?

Avainsanat: vanha historia tuho

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.02.2011 - 19:23

Kuri ja järjestys palannee aikanaan. Millainen - sitä ei vielä tietäne kukaan. Toivottavasti historiaa ei tuhottaisi talebaanien tapaan.

Toivotaan että maassa on riittävästi ihmisiä, jotka tajuavat historian arvon ja jotka pystyvät suojelemaan kohteita vandalismilta. Antiikin Egyptin historian loivat tosin muut kuin nämä nykyiset, jotka tunkeutuivat maahan varsinaisen kukoistuskauden jälkeen.

Uutisissa mainittiin, että Kairon museossa olisi tuhottu kaksi muumiota. Toivottavasti tihutyö jäi tähän, museo on niin ainutlaatuinen ja siellä on niin mittaamattomia aarteita, että hirvittää ajatellakin jos paikka tuhotaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.02.2011 - 16:01

Samaa minä olen miettinyt miten niiden aarteiden mahtaa käydä kun osa kansasta ryöstelee siellä kauppoja sekä asuntoja, niistä aarteista saa isot rahat pimeillä markkinoilla, kun eivät vaan niin tyhmiä olisi että hävittävät niitä, mutta jos nälkä on niin ryöstävät sitten että rahaa saavat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2011 - 16:46

Etteivät vaan tee niinkuin talebaanit aikoinaan,hävittivät ne valtavat kallioveistokset(en muista oliko buddhan kuvatuksia,todennäköisesti olivat,kun Muhammed ei salli muiden jumalien kuvia)mutta maan tasalle pistivät,viis ulkomaailmasta.
Järjestyksen saaminen voi kestää,riippuu monesta asiasta.
Onneksi maailman loistavimpia egyptologisia museoita on muutamia mmssa Berliinissä ja Lontoossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.02.2011 - 21:41

Muumiot nyt ainakin ovat vaarassa olleet...

www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat...a-kairossa

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.02.2011 - 22:25

Vain Luoja tietää muttei kerro.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2011 - 03:18

Toivon mukaan ei koko kulttuurihistoria häviä taivaan tuuliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2011 - 08:52

Kyllä aikaa myöten maahan tulee jonkinlainen järjestys, mutta siihen menee aikaa.
Enemmänkin olen huolissani ihmisten kohtalosta eli kuinka paljon ehditään tappaa ennenkuin tilanne rauhoittuu. Kulttuuriaarteita on siellä sun täällä eikä kaikkea voida pelastaa.
Olettaisi että kansalla on muut asiat kuin aarteet mielessä nyt, ruokakin siellä alkaa loppua eli vaikea uskoa mihinkään tarkoitukselliseen tuhoamiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2011 - 15:59

Kunhan pysyisi ne levottomuudet vain siellä, ettei leviäisi muihin maihin.
eihän ne hullut ajattele kansallisaarteitaan, kunhan oma aate vein menee perille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.02.2011 - 09:56

Toivotaan ettei niihin koskettais mut eikö ne ollut tärvellyt muumioita egyptiläisessä museossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2011 - 22:47

Muumiot ovat turvassa kertoo Ilta-Lehti; www.iltalehti.fi/ulkomaat/20...8_ul.shtml