miten juustoa tehdään

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.01.2011 - 18:29

"perinteitä kunnioittaen, rakaudella ja surella sydämellä"

jos uskomme mainostekstin sanomaa ja miksi emme uskoisi ....

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.01.2011 - 19:14

Kyllä verkosta löytyy vaikka kuinka paljon selostuksia:
www.valio.fi/portal/page/por...2009102906
opetus.ruokatieto.fi/WebRoot...id=1072179
www.juustokellari.fi/index.p...o&id=1
kysymammalta.blogspot.com/20...uusto.html

Lisätty: 24.01.2011 - 00:46

Katso varsinkin kysymammalta, mahtava listaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.01.2011 - 19:35

Kokeilepa tällä ohjeella:

2 l täysmaitoa
4-5 rkl sitruunamehua
Kaada maito isoon kattilaan. Keitä keskilämmöllä kunnes kiehuu. Sekoita puisella lusikalla tai lastalla että ei pala pohjaan. Lisää joukkoon sitruunamehu. Liikuta nyt lusikkaa tai lastaa vain yhteen suuntaan, aivan kuin kaapisit kattilan pohjaa. Muutaman sekunnin päästä näet että maito alkaa kokkaroitua. Nämä kokkareet ovat juustoa. Peitä kattila ja nosta liedeltä 2 tunniksi. Ota sideharsoa ja vuoraa sillä juustomuotti tai käytä siivilää, jonka asetat isomman kulhon päälle. Kaada maito muotiin tai siivilään. Puristele juustomassaa että hera valuu pois. Jätä juusto sitten valumaan 3 tunniksi. Sen jälkeen kotitekoinen juustosi on valmis. Säilyy jääkaapissa 3-4 päivää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.01.2011 - 19:36

riippuu haluatko kotijuustoa valmistaa vai oikein kaupattavaksi asti teollisesti. äitini oli oikein kotijuustomestari, enää ei voi neuvoja kysyä, kasvaa nykyään kukkia mullanalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.01.2011 - 20:01

Kotijuusto. Pistä kattilaan 3lmaitoo, lämmitä kiehumapisteesee Lisää 1l piimää 3 kanamunaa,sekoita varoen..Siinä hellalla lämpimässä paikassa anna sen seistä1h.Siivilöi varovast siivilään. jätä valumaan, painele varoen. Että neste poistuu. Pysyy koossa sitten, suolaa ripota hiukan molemmin puolin.Kostea piimäjuusto kotitekoinen.Hyvää ja terveelistä .Siitä tullut hera on juotuna terveellistä ja käy leipomiseen vaikka sämpylöhin.

Lisätty: 24.01.2011 - 18:42

Apteekista juustonjuoksutinta ja maitoo.Siitä tulee .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.01.2011 - 22:38

Kiitos vinkeistä..pitää kokeilla..Ei ollut minullakaan tieto miten valmistetaan.
Varmaan ihan hyvää..nyt kyllä tuli ihan nälkä,ja vesi kielelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 00:41

Muistan,että mun äiti keitti samoin kuin bongari kertoo,mutta olissi käyttänyt jotain juustonjuoksutinta(apteekista saatavaa)???Keiton ja siivilöimisen jälkeen,kokosi juustosta topan harson sisään ja kovetti sen niinkuin kartioksi.Itse en silloin maistanut juustossa mitään makua,mutta nykyään olis varmaan herkkua;harmi etten muista enempää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 09:20

Ensin tehdään reiät ja sitten juusto ympärille. Niin tehdään myös makaroneille reikien poraus tehtaassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.01.2011 - 00:24

Juustoja on monenlaisia, riippuu vähän siitä mitä juustoa etsit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2011 - 16:30

Tarkoitatko leipäjuustoa?