Mitkä ovat valokuituverkon hyödyt langattomaan verkkoon verrattuna?

Avainsanat: valokuituverkon hyödyt

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.01.2011 - 05:26

jos taloyhtiösi liittyy valokuituverkkoon, onhan se nopeampi ja varmemmin toimiva.
hyvin toimivia langattomia yhteyksiä ainakin esim. Elisa tarjoaa Keuruun keskustaan. verkko-osuuskunta Kuuskaista suunnittelee valokuituverkkoa Keuruulle.

valokuitu yksittäisille loppukäyttäjille tuotuna ei vielä ole laajamittaisesti käytössä Internet-yhteyden tarjoamiseksi.valokuidun tärkein etu on sen suuri tiedonsiirtokapasiteetti. langaton yhteys riippuu 3G-tukiaseman yhtäaikaisten käyttäjien määrästä ja verkkosignaalin laadusta ja toteutuvat yhteysnopeudet jäävät usein markkinoituja alhaisemmiksi.
www.laajakaistavertailu.fi/T...logiat.php

Kysyjän kommentti

Kiitos palosanteri. Olit huomioinut, että Keuruulle suunnitellaan sellaista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.01.2011 - 23:47

Jos itse harkitset liittyä sellaiseen, niin: se on kalliimpaa tekniikkaa mutta
ensinnäkin se mahdollistaa paljon suuremmat nopeudet ja kapasiteetin
on turvallisempi/käyttövarmempi koska se yleensä on kaivettu maahan
siihen ei ulkopuoliset häiriöt juuri vaikuta (sähkömagneettiset)
siihen ei ukkonen ja salama vaikuta, koska se (lasikuitu) ei johda sähköä
alueelliset sähkökatkot (vahvistinasemilla) voi silti katkoa toimintaa
Muutama linkki
www.tekniikkatalous.fi/ict/a...e39346.ece
www.tekniikkatalous.fi/ict/a...e22978.ece
www.ipy.fi/asiakaspalvelu/ti...otteet/223
www.sonera.fi/Laajakaista/La...3692498700
Google hakutulos
www.google.fi/search?q=valok...=firefox-a

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 08:57

Nykyisellä tekniikalla varustettuna paras ja häiriövapain yhteysmuoto tuo valokuitu-kaapeli. Valokuituyhteys ei ole koskaan hitain osuus yhteydelläsi, vaan toimii todellakin tilatulla nopeudella.

Langaton yhteys (esim. mokkula) ulkomaailmaan pitää sisällään vielä monia epävarmuustekijöitä.

Hain vanhan vastaukseni, jossa vertaillaan sääolosuhteiden vaikutuksia eri yhteysmuotoihin. Siellä se on viimeisenä vastauksena.

www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/27557

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 09:33

Ei niitä voi verrata samana päivänä!
Valokuitu antaa minkä lupaa joskin sen asennus maksaa! (100 000 Mbit/sek = 100 Gigaa)

Langaton (mokkula) nopeus on mitä milloinkin:
3G/HSPA-verkon alueella yhteysnopeus voi olla jopa 15 Mbit/s, tyypillisen vaihteluvälin ollessa 0,4 - 6 Mbit/s. 3G-verkon ulkopuolella yhteydet toimivat EDGE- ja GPRS-nopeuksilla (80-160 kbit/s ja 30-40 kbit/s).

Toteutuva tiedonsiirtonopeus vaihtelee riippuen liittymätyypistä, päätelaitteen ominaisuuksista, sijainnista ja verkon kuormituksesta.

Katso kuuluvuuskartta: saunalahti.fi/gsm/kuuluvuus.php

Lisätty: 18.01.2011 - 09:51

pappa 4 lle nopeus hidastuu kun isoveli tulee linjalle oli sää mikä tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 09:24

Ainakin se on nopeampi, niin olen kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 19:08

Pihalla olen kuin lumiukko. Harava katolla on hyvä juttu.