Oletko merkkitietoinen esimerkiksi ostaessasi viikon ruokia?

Mitä tarkoittaa esimerkiksi pieni leppäkertun kuva vihannespaukkauksessa, tai kirjaimet MSC
kalapurkin kyljessä.Ym. lukemattomat merkit, jotka ovat tehty helpottamaan asiakkaiden ostamista,
ettei tarvitse koko tuoteselostusta välttämättä lukea ellei halua.

Avainsanat: merkkitietous

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.01.2011 - 21:19

En ole nyt niin merkkitietoinen..Ostan mitä tarvitsen,mutta senverran tarkka,että vertaan hintoja ja halvimman otan..

Kysyjän kommentti

Kiitos Liisukalle, niin teen minäkin halvemman otan. Merkit ovat rikkaille. Tosin onhan meille
halpalaisillekin omat merkit.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.01.2011 - 22:35

enpä ole noista kaikista merkeistä niin kovinkaan tietoinen, mutta vanhana kala-eemelinä tunnen ainakin MSC:n (Marine Stewardship Council) .

MSC-sertifikaatti takaa, että kala on pyydystetty ekologisesti kestävällä tavalla.

www.wwf.fi/ymparisto/meret_s...aatti.html

tuo armoton sarjamurhaaja, leppäkerttu, taas taitaa kertoa että kyseesä on jonkilainen luomutuote

totta puhuakseni eivät nämä kymmenet merkit kovin paljoa vaikuta ostopäätöksiini

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 23:13

Min en tiedä merkkitietoisuudesta ruokien yhteydessä,mutta esim.Carmelin tuotteet passaan.Vähän aikaa sitten huomasin kassalla vasta,että olin valkannut Carmel-merkkisen minitomaattirasian,kipitin vaihtamaan espanjalaisiin.Kalaa ostan aika harvoin pakattuna,mutta selvitän hallin kalakauppiaan kanssa kalan synnyinseudun.Mitään Suomenlahden eteläpuolelta en osta,en kaupasta enkä torilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 07:40

talvisin joko espanjalaisia tai hollantilaisia terttutomaatteja, ovat huomattavasti maukkaampia kuin kotimaiset. sydänystävätuotteita. luomutuotteet eivät mielestäni ole hintansa väärti, miten kauan pitää olla käyttämättä keinolannotteita, että luomutuote olisi sitä aitoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 08:12

En ole erityisen merkkitietoinen, mutta hyväksi havaitsemiani tuotemerkkejä tulee jonkin verran ostoskärryyn poimittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 08:31

En minä niitä merkkejä pahemmin katsele, mutta jotain tuotteita välttelen esim. kiinalaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 08:35

En ole noista merkeitä tietoinen, mitä tuossa kysymyksessä oli. Mutta sydän merkistä kylläkin.Minä ostan mitä tarvitsen . aika vähän.Mulla on noita omia tallennettuja paljon tuolla kellarissa ja myllystä hain syksyllä jauhotkin.Maitoo ,jotain leipää joskus. Rypsiöljyä ja voita,kermaa.Kissoille herkkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 09:55

en kytsi noita merkkejä kauheen tarkkaan. lähinnä "terveellisyys" suhteessa hintaan ratkaisee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 12:09

En osta juurikaan mitään pakkauksissa olevia elintarvikkeita eli tonnikalat ja muut säilykkeet eivät tule meille kotiin.
Leppäkerttua en ole havainnut Stockan pakkauksissa vaikka hyvin voisi ollakin eli luomulihassa jne.
Oliiveja , aurinkokuivattua tomaattia... niitä ostan purkissa. Katson oliiveista suolapitoisuuden ja taitavat olla harrastamani kreikkalaiset jotain erikoisia, niitä löytyy vähäsuolasina.
Pääasia on se että ostaa tuotteen jonka ylipäätään hyväksyy.
Aasialaisia tuotteita en osta , ei kiitos kiinalaisille.
Lauantaina ostin herkkusieniä purkissa, olivat kotimaisia eli sauvolaisia, ihan laatutavaraa. Harvoin niitäkään ostan, nyt oli listalla ruoka johon niitä tarvitsin ja löysin nuo kotimaiset.
Hollantilaiset terttutomaatit ovat hyvänmakuisia, se on kait sitten yksi merkki. Espanjalaiset taas eivät maistu miltään - korkeintaan pahalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 12:26

En noita merkkejä pahemmin katsele, ostan nuo mitkä on tarkoituskin ostaa...
Tuotemerkit kyllä tarkkaan katson...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 13:35

Kaikenlaisia tulee ajoittain kokeiltua, ihan vain uteliaisuuttani. Jotkut tuotteet jäävät vakikäyttöön ja jotkut eivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 14:14

Merkinnät ovat humpuukkia! Eiköhän kaloista'kin suurin osa ole kasvatettu altaissa, niistä on ekologisuus kaukana.
Vaikea noiden sardiinien alkuperää on valvoa kun näköjään kaikki ovat ns halpatuontimaista.

Puulan särkisäilykkeen uskon olevan luonnon mukaista ja ah niin hyvää, mutta kallista.

Niissä purkeissa ei lue että kala "huilaa öljyssä" tai yms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 15:44

Minun ei tule kiinnitettyä huomiota kovinkaan usein erilaisiin merkkeihin ruokaostoksia tehdessäni sillä tiedän ilman niitäkin eniten käyttämieni ruokaaineiden sisällön, valmistusmaan jne. niin tarkkaan kuin on tarpeen. Sitäpaitsi en usko kaikkien merkkien sisällön kertovan totuutta muuntelematta esim, tuotteen egolokisuudesta tms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 18:31

En minäkään kovin hyvin tunne näitä merkkejä, joitain tiedän. Mutta ostan niitä elintarvikkeita joita olen aina tottunut kärryyn laittamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 10:16

Olen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 19:07

Ainoa merkki mitä minä seuraan on hintalappu.