Jos näinä päivinä hankkii TVn,pitääkö/kannattaako se olla FULL HD-READY tai riittääkö HD-READY??

Avainsanat: full hd-ready hd-ready

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.01.2011 - 21:25

Kovastipa huonoksi merkkaavat palisanterin antamassa linkissa HD.ready television.
Minulla on uudenkarhea sellainen ja olen kuullut kehuttavan, eilen viimeksi, että on Sinulla hyvä
kuva tuossa telkassa. No se on nyt siinä ja pysyy. En ymmärrä tekniikasta mitään, mutta sanovat,
että näet tällä teräväpiirtokuvatkin jo, jos niitä lähetetään ja onhan siellä joku jo ollutkin.
En minä siinä huomaa mitään eroa, mutta minulle riittää tämä.

Lisätty: 28.01.2011 - 12:01

Tuhannesti kiitoksia tekniikasta ymmärtämättömälle ihmiselle annetuista valinnoista.
tosi on.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.01.2011 - 20:34

täälläpä siitä pitkä tarina:
www.hdtvdigiboksi.com/2009/0...-erot.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 16.01.2011 - 21:49

Ainahan kannattaa ostaa mahdollisimman täydellinen. Kohta ne kuitenkin keksii jonkun lisälaitteen että voi ei- täydellisellä telkkarillakin katsoa.
Varmasti ammattitaitoiselta tv-myyjältä saat tarkkaa tietoa tv-hankinnoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 08:40

Kaikkia nimityksiä ne markkinamiehet keksivät. Tuolla asialla ei vielä nykyään ole suurtakaan merkitystä. Ehkäpä jo kymmenen vuoden kuluttua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.01.2011 - 09:54

Full HD Ready -telkkaria ei ole olemassakaan. Se on joko 'Full HD' tai 'HD Ready'.
HD Ready -telkkarilla voi ottaa vastaan ja katsella HD-lähetyksiä, mutta se ei näytä niitä teräväpiirtotarkkuudella. (Samalla logiikalla mustavalkotelevisio on Väri Ready -telkkari, koska sillä voi ottaa vastaan ja katsella värilähetyksiä, mutta ei väreissä vaan mustavalkoisina.)
Full HD -tv periaatteessa näyttää teräväpiirtotarkkuudella HD-lähetykset. Ongelmana on se, että tv-yhtiöt eivät halua lähettää HD-lähetyksiään täydellä HD-tarkkuudella, vaan Full HD joutuu skaalamaan 'vajaa HD' -lähetykset Full HD -formaattiin. Muunnoksessa tarkkuus kärsii. Jos skaalaus tapahtuu tv:ssä huonosti, niin periaatteessa Full HD -tv:ssä voi olla jopa huonompi kuva kuin HD Ready -telkkarissa.
Jos kuitenkin katsoo Blue Ray -leffoja, niin kannattaa kuitenkin hommata Full HD -tv. Nykyään hintaerokin HD Ready ja Full HD -laitteiden välillä on niin pieni, että kannattaa hankkia Full HD -tv.
Kuitenkaan ei pidä käyttää liikaa rahaa tv:n ostoon, koska koko lähetysformaatti (dvb-t) muuttuu dvt-t2 :een lähivuosina, jolloin useimmat joutuvat hankkimaan taas uuden telkkarin tai uuden boksin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 16:53

Riippuu myös siitä oletko "antenni-, sateliitti- vai kaapelitaloudessa" ja paljonko on kiinnostusta ja käyttöä teräväpiirrolle ?
Antenniverkon teräväpiirtolähetyksiä DVB-T2 saa ehkä vielä odottaa vähän.
Kaapeliverkon DVB-C mallissa on oltava merkinnät Cable-Ready HD ja MPEG-4.

Tällä hetkellä Welhon kaapelissa tulee teräväpiirtolähetyksenä ilmaiskanavilta vain Nelonen HD kanavalla 33 ja SuomiTV HD kanavalla 57

Rahalla kyllä saa teräväpiirtolähetyksiä riippuen siitä mitä kanavia sinun osoitteeseesi saa Welho, Sonera, Elisa, DNA, Canal Digital, Maxivision.
Welhon maksullisilta kanavilta (ohjelmakortilla) saa n. 6 - 12 kanavaa lisää.

HD-Ready ja Full HD välinen hintaero ei enään ole niin merkittävä.
Suurempi hintaero tulee muista ominaisuuksista ja liitettävyydestä,
kuten USB-liitännän laadusta, voiko vain katsella vai myös tallentaa ulkoiselle USB-muistille ja voiko siihen yhdistää langatonta liittymää WiFi / WLAN.
Internet liittymän laadusta eli voiko katsella vain määrättyä palvelua kuten YouTubea yms. tulossa on myös "vapaa Internet".
Suurimmat hintaerot on vielä nykyään LCD- ja LED-mallien välillä.
Minulla on 2-TV:nä halpa (alle 300e) 23" Samsung Full-HD joka toimii (hyvin myös) vaihtoehtoisena läppärin näyttönä (VGA-liitäntä).

Miettimisen tueksi lue vaikka nämä:
hintaseuranta.fi/osto-oppaat...3godUBLTGw
kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1824
www.karjalainen.fi/Karjalain...46576.html

Lisätty: 24.01.2011 - 15:33

Loppulauseena sanoisin, että varsinkin jos pääasiassa katsoo vain TV-ohjelmia, niin HD-Ready on toistaiseksi ihan hyvä / järkevä valinta.
Vanhaan (himmentyneeseen) kuvaputkitelevisioon verrattuna uudessa LCD-TV:ssä kuvan värikkyys ja varsinkin tekstityksen terävyys (luettavuus) paranee yleensä aika paljon.