Mitä mieltä olet uskomisesta kuukalenteriin ja sen vaikutuksesta jopa jokapäiväisiin arkipäivämme askareisiin?

Arkiaskareilla tarkoitan nyt esim. puiden kaatoa, kasvimaatöitä, juurrutuksia, leipomisia,pyykinpesua
kaikkea mahdollista koskien jopa kynsien ja hiusten leikkausta..
Kalenterin takalehdellä korostetaan"Jos on itse huonolla tuulella, ei työ ehkä saa siunausta osakseen,vaikka tuuli olisi etelästä ja kuu kasvamassa. Työn ilo siunaa työn, ja hyvin suunniteltu on aina puoliksi tehty."

Avainsanat: wanhan ajan kalenteri 2011

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.01.2011 - 18:04

www.isoaidinkasvit.fi/pdf/ku...ikutus.pdf Meillä joka vuosi noudatetaan noita kuun rytmejä kylvettäessä. Viimevuonnakin kylvettiin ihan oikeaan aikaan. Ei mitään ongelmia ollut kasvien kanssa .Juurikkaat kasvoi suuriksi ja kaikki terveitä, hyviä.Eikä lannokkeita ole tarvinnut kasvaakseen. Hiesuinen savi maa joka sateen jälkeen kovaksi menee.Ei mitään ötökkä myrkkyjä käytetä.Sillä on suuri merkitys milloin kylvää.Kuun kierrolla on kyllä ihmiseenkin vaikutusta.Uskon siihen täysin ei ole huuhaata.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille, bongari kanssa uskotaan vakaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.01.2011 - 12:24

Minä en kyllä ala minkään kuukalenterin mukaan hommia tekemään, huuhaata on tuollainen. Tai voisihan sitä sanoa että kuu on väärässä paikassa nyt , silloin kun laiskottaa, saa hyvällä omallatunnolla vetää vaan löysiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 14:51

Ei toimi nykyaikana, kuin ehkä hyvin pienessä mittakaavassa. Maaseudulla vanhemmat ihmiset kylvävät ja nostavat perunan tiettyyn aikaan yms. Vaikka vinha perä on monessa asiassa. Esim. milloin kasvit juurtuvat parhaiten...on kokemusta sen verran.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 15:06

planttujen ottaminen kukista ja juurruttaminen on tarkkaa aikaa,
sanoi äitini ennen.
kuunkierron mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 16:38

No itse näin kaupunkilaisena siihen ei ole tarvetta, mutta maaseudulla asuvilla viljeliöille varmaan olisi ihan passeli...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 17:36

Osuva tuo kalenterisi takalehden teksti. Omiin tekemisiini ei kuukierto vaikuta, vaikka monillehan esim. täyden kuun aikaan tulee univaikeuksia ja kukatkin olisi kuulemma syytä istuttaa aina "yläkuun" aikaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.01.2011 - 19:23

Kalenterissahan on kaksitoista kuukautta. En minä usko noihin kuukalenterijuttujen rytmillisiin vaikutuksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.01.2011 - 18:45

Tuollaista kalenteriako tarkoitit? Voisi olla ihan mielenkiintoinen kokeilu tehdä sen ohjeen mukaan.
www.ylakuu.com/suomi/kirjat.htm

Lisätty: 14.01.2011 - 18:50

Minua rupesi kiinnostamaan koko aihe, joten otin ja tilasin sen kirjan.

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.01.2011 - 18:38

Varmasti on maaseudulla ennen vanhaan toiminut, ja pitänytkin toimia. Mutta nykyyhteiskunnassa ei taida enään soveltua.

Myös Kustaa Vilkunan teoksessa, vuotuinen ajantieto käsitellään samoja aiheita.