Kirjekyyhkyt, miten ne osaavat perille?

Tietääkseni kyyhkyt osaavat oikeasti viedä kirjeen perille, mutta mistä ne tietää minne mennä?
Vai osaavatko ne vaan opetettuja reittejä, eli yhden tai kaksi reittiä.
Tämä kysymys pitäisi kuulua kategoriaan "tyhmät kysymykset" ;)

Lisätty: 04.01.2011 - 05:49

Kyllähän miekin Wikipedian osaan kirjoittaa ja lukea sieltä, mutta haluankin tietää.. Että osaako kirjekyyhky mennä osoitteesta "käkikukkuunkatu 2 > kukkokiekuunkatu 6:teen"?? Löytääkö kyyhky mihkä vaan osoitteeseen perille, vaiko vaan tiettyjä reittejä lennellä.

Avainsanat: perille kirjekyyhky kyyhky

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 01.01.2011 - 22:41

Muistelin lukeneeni joskus, että kirjekyyhkyillä on suunnistustaito jotenkin niiden päässä. Kokeissa niiden suunnistustaitoa häirittiin kiinnittämällä magneetteja kaulaan. Tämä viittaa siihen, että magneetin aikaansaama varauskenttä liittyy jollakin tavalla tähän lintujen taitoon.

www.kolumbus.fi/reinochrisse...tujen.html

Kysyjän kommentti

Kysymykseeni lisäsin, että wikiä käytän itsekkin tiedon hakemiseen ja olisin halunnut tarkemman vastauksen.. Tässä vastauksessa oli tietoa laajemmin, kiitos siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.01.2011 - 22:14

fi.wikipedia.org/wiki/Kirjekyyhky , se perustuu maan mangneetikentään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.01.2011 - 22:25

sieltähän se vastaus tulikin jo , mutta ovat ne viisaita eläimiä ne kirjekyyhkyt....eikä ole tyhmiä kysymyksiä olemassakaan...:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2011 - 16:12

No siinä sen salaisuus, etten ole yhdenkään kirjekyyhkyn tuomaa kirjetta saanut, ei ole niitä
magneettikenttiä tarpeeksi tai sitten ne ovat jo iän myötä kuluneet poies.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2011 - 16:31

Vähän samaan tapaan kuin muuttolinnut palaavat aina pesimäalueelleen ja talvehtimisalueelleen. Kirjekyyhkyset palaavat kotiinsa ja takaisin lähtöpaikkaan. Tuo magneettijuttu pitänee paikkansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2011 - 19:45

Ei ole yhtään kirjekyyhkyä meille osanut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.01.2011 - 19:51

Meille ei ainakaan ole kyyhky tuonut ainuttakaan kirjettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.01.2011 - 21:04

Luin tuon linkin, mutta en minä vieläkään ymmärrä miten se kyyhky osaa mennä itse sinne annettuun osoitteeseen, takaisin se osaa kyllä tulla sieltä. Kerran tuli telkkarista ohjelmaa noista hienoista linnuista, mutta en muista enää mitä siellä sanottiin siitä miten se oikein toimii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2011 - 19:05

Hyvä vaistonvarainen suunnistustaito.