Tatuoinnit, onko totta ettei magneettikuvausta terveystutkimuksissa voida suorittaa tatuoituihin alueisiin vartalossa, sama..

kysymys koskee ns. pigmentointeja?

Avainsanat: tatuointi. pigmentointi. magneettikuvaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.12.2010 - 16:07

niinhän sitä tässä uutisessa sanotaan värikkäistä tatuoinneista:

" Suuret ja värikkäät tatuonnit voivat aiheuttaa magneettikentässä lämpenemistä värien sisältämien kemikaalien takia. Maailmalta on raportoitu jopa palovammoista, joten niiden kanssa ollaan erityisen varovaisia, sanoo Kainuun keskussairaalan radiologian apulaisosastonhoitaja Auli Triipponen. "
yle.fi/alueet/kainuu/2010/10...57566.html

täällä taas toisenlaista tietoa.
www.duodecimlehti.fi/web/gue...usinnumero
hyvaterveys.fi/artikkelit/Ta...?c=Terveys

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.12.2010 - 16:59

Vain kuulopuheita olen kuullut isojen tatskojen vaarallisuudesta...iholle tulevista palovammoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 17:45

Enpäs ole kuullut yhdeltäkään tuttavaltani kuin itsellänikään ei ole mitään tullut. joillakin enemmän tai vähemmän ja rntgenissä olleet...
Ainoastaan olen jostain hiusväristä lukenut että jos on henna tatuointi ollut tai edelleen olemassa ei saa värjätä hiuksiaan....

Lisätty: 27.12.2010 - 21:12

Synnyttäminen sujuu ihan tavallisesti, tatuoinneista ei haittaa.
Saa ihan epiduraalit ym...
2 tytärtäni tänä vuonna synnyttäneet ja toisella on tatuoineteja todella paljon...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 18:06

Ei taida olla totta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 18:47

Tuskinpa tatuoinnit ovat este magneettikuvauksille. Jos olisi, olisi siitä varmasti uutisoitu jo ajat sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 19:07

Minä olen myös kuullut että mangneettikuvauksissa niistä on haittaa, mutta se riippuu minkälaista väriä on laitettu, kysy kuitenkin kun menet niihin kuvauksiin ja kerro minkälaista väriä on käytetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 20:18

Olin kuullut, ettei synnyttäjälle voi laittaa kipulääkettä jos hänellä on tatuointi alaselässä, koska tatuointiaine voi lähteä liikkeelle elimistössä. Uskomatonta, että tuollaisia myrkkyjä saa yleisesti käyttää kenenkään puuttumatta asiaan. Palisanterin lähettämissä linkeissä oli selvästi mainittu myös, että pigmentointi voi aiheuttaa magneettikuvauksessa palovamman. Kiitos taas hyvistä linkeistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.12.2010 - 21:59

Tuolla virallisella sivulla en ainakaan havainnut siitä mitään:
www.terveystalo.com/Etusivu/...ikuvaukset

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 23:08

En usko että siintä on mitään haittaa..kyllähän lääkkärit tietävät jos tällainen ihminen tulee mangneetikuvaukseen..voiko kuvata tai ei..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.01.2011 - 15:15

mulla kuvattiin vasen olkapää. tatuointia löytyy jonkun verran ja varoitteli että saattaa tuntua lämpöä. jos liikaa kuumenee - homma pitää keskeyttää.
taitaa olla niin että koko ja väritys vaikuttaa hieman tuohon. ihan yksiselitteisesti ei voi sanoa ettei kuvata. lääkäri tietää.

mutta mulla siis meni ihan ok.