Pääseekö kukaan napsulaisen Tapaninpäivän ajelulle hevosen kyydissä?

Entisajan jouluperinteisiin varsinkin maaseudulla hevosajelu Tapaninpäivänä kuului vankasti. Minäkin olen lapsena ollut tällaisella ajelulla.

Avainsanat: tapaninpäivän ajelu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.12.2010 - 16:15

Voi ne tapaniajelut kuuluvat kaikki sinne muistojen kalliiseen lapsuusajan laatikkoon.
Ja vähän kun sitä pengon on siellä ne kirkkomatkatkin 6 kilometrin päähän kirkkoreessä.
Aisakellon kilahdellessa ajeltiin maltillisesti, mutta kun jumalanpalveluksesta lähdettiin kotiin,
isännät ajeli kilpaa. Jumalanpalvelus alkoi jo klo 5.00 ja vuosi oli 1945.
Tapaninpäivän ajelut olivat paremminkin nuorten huvia ja minä olin silloin vielä lapsi,
en aina niihin päässyt, mutta kyllä jonkun reen pyllähdyksen muistan, kun lumihangesta ylös
kömmittiin. Eipä täällä Keuruullakaan enään hevosia kaupungilla näe, mutta maaseudulla mm. mummolassani on vielä hevonen, jonka kesällä näin aivan vierestä. Anteeksi Tuutikki tämä meninyt vähän
tuonne joulupäivän puolelle nämä ajelut, mutta laitetaan samaan nippuun ne, niin eiköhän ne siinä
mene samoilla aisoilla ja längeillä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.12.2010 - 15:24

Mailla joskus lapsuudessani olen päässyt, mutta vuosikymmeniin en ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2010 - 17:45

on siitä aikaa hmm ... en enään varhais dementikkona muista edes milloinkahan se oli ... tais olla miehen veljen luona joskus kymmenenvuotta sitten .. ajeltiin metsäteillä , mutta tänään ,jos oisin pääsyt rekehen niin oisin kuniisti moisesta kyydistä kieltäytynyt ,sen verran on täälläpäin tuiskua tuivertanut ...et olen pysynyt visuste sisätiloissa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2010 - 18:28

Mailla minäkin joskus pääsin. Nykyään melko mahdotonta saada tuollaista lystiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2010 - 19:22

Ei pääse enää. Lapsuudessa ukkini kyyditsi useinkin reessä meitä naperoita. Hauskaa oli siellä vällyjen alla viilettää lumen tuprutessa. Jotta idylli ei olisi ihan täydellinen taisi polle joskus päräyttää ilmoja pihalle ja sehän se vasta naurattikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2010 - 19:22

jos nyt lähtisin ajamaan autolla 40 km , niin oman hevosen kyytiin pääisisin ajelulle.
kaverin tallissa hevonen. mutta nyt se pyryilma on tännekkin asti ehtinyt, eipä olisi kiva ajella reellä tässä tuiskussa.
lapsena ennen isän hevosen kyydissä pääsi mennen tullen eikä vaan Tapaninpäivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2010 - 19:49

Ihan autolla ajettiin.Nyt täällä tulee taivaan täydeltä lunta,ei oisi mukavaa istua hevosen rekeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.12.2010 - 20:22

En enään aikoihin ole hevosella ajellut enkä kyytiinkään. Kaikki muistot on lapsuuden vuosissa .

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.12.2010 - 00:28

Oi, heppa-ajelut kuuluivat lapsuuteen. Nyt sai mummi olla heppana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 07:23

En pääse enkä ole ikinä ollut hevosen kyydissä jouluna, vain autolla on Tapanin ajelut tehty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 11:35

Enpä päässyt. Lumitöissä olin melkein koko päivän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 18:18

En käynyt, enkä tarkenekaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.12.2010 - 18:59

Lapsena pääsi jouluajelulle hevosella..Nyt sai huhkia kolan kanssa lumitöitä,kun mies makasi rampana kotona..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.12.2010 - 01:09

pääsinpä hyvinkin ja nimenomaan hevoskyydissä

valperi-ontheroad.blogspot.c...ajelu.html

vaikkei tämä taida olla ihan sitä mitä tarkoitit ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.12.2010 - 19:26

Jokin vuosi sitten pääsimme mieheni kanssa hevosajelulle Tapanina.Kaikki sujui hyvin ja oli mukavan tuntuista kellojen kilkutuksineen päivineen. Sitten kun olimme kääntymässä takaisin, niin hevonen otti mutkan vähän reippaammin ja me kyytiläiset ja toinen ohjastaja lensimme pää edellä läheiseen lumihankeen.Kokonainen rivi postilaatikoita kaatui ja siellä me olimme syvässä lumessa ja nauroimme niin että siitä ei oikein meinannut tulla loppua. Hevonen ja toinen ohjastaja seisoivat h-moilasena ja ihmettelivät mitä nyt.Onneksi kukaan ei loukannut itseään. Minullakin oli siellä hangessa sellainen karvapeitto , mikä lensi mukana reestä. Mukavaa ajelua vaan kaikille!