Ruotsin piispat

Missä hiippakunnissa tai keitä ovat Ruotsissa virassa olevat suomalaissyntyiset piispat?
Yhtä heistä haastateltiin Aamu-teeveessä tällä viikolla, satuin sen näkemään.

Lisätty: 22.12.2010 - 10:53

Mariaana tiesi sen toisen oikein, Lennart Koskinen on Helsingissä syntynyt pappi, on Gotlannin piispa, jää eläkkeelle ensi vuoden alussa. Värikäs persoona, herkkä aistimaan asioita ja sanoi tuossa ohjelmassa sen että Gotlanti poikkeaa muusta Ruotsista, siellä ollaan gotlantilaisia. Minulle tuttu seutua opiskeluajan kesiltä ja sinne tulee mentyä lomilla vuosittain. Gotlanti on eri maata!

Lisätty: 22.12.2010 - 11:08

Entinen arkkipiispa Wikström oli omaa lajiaan, samoin Helsingin edellinen piispa. Ruotsi maana poikkeaa myös Suomesta, asiaa on vaikea selittää, se täytyy kokea. Ja Gotlanti täytyy kokea ja enemmän kuin yhden pikku lomareissun verran. Biskop Lennart on mahtava persoona, ajaa eri asioita saarella ja ehkä jää sinne myös asumaan, paikalliset pitävät hänestä.

Avainsanat: saa googlettaa!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.12.2010 - 10:46

Mie en nyt viitsi googlettaa, mutta katsoin saman ohjelman ja eikös paikka ollutkin Gotlanti. Varsin mielenkiintoinen oli tämä haastateltu piispa.

Lisätty: 22.12.2010 - 15:33

Gotlanti paikkana kiinnostaa kovasti ja noloa tunnustaa etten ole siellä käynyt, mutta asia täytyy korjata pian, toivottavasti jo ensi kesänä. Paljon kirkkoja sekä vanhoja kartanoita yms.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.12.2010 - 10:56

Minäkin näin saman ohjelman ja olen samaa mieltä, että olipas siinä mielenkiintoinen persoona. Hän tuntui elävän niin kuin opettaa - siinä olisi monelle leipäpapille oppi-isä ja tietenkin meille lampaille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 11:00

Minä olen näitä suomen piispoja tavannut ja ovat erilaisiksi muuttuneet kun pappina olen tavannut ensin, on turkulaisia piispoja myös olemassa ja aivan erilaisia täällä olivat ja joutavat mennä pois täältä kun tämä seutu on myös erilaista mitä muu suomi, ei tarvitse Gotlantiin asti mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 13:07

fi.wikipedia.org/wiki/Isaacu..._Rothovius

en näistä piispoista lukua ole pitänyt!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 17:18

Ruusujen saarella Gotlannissa näkyy olevan tuon telkkariohjelman perusteella. Aika velikulta on mies. Lennart Koskinen on Visbyn ja Ruotsin ulkomaankirkon piispa. Ajeli kilpaa Teemu selänteen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 18:47

Lennart Koskisesta oli joskus kesällä laaja reportaasi jossain aikakauslehdessä ja vaikutti aika kiinnostavalta tyypiltä. Tuo TV-ohjelma jäi harmi kyllä minulta näkemättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 22:54

Ei oikein jaksa nyt nuo kirkonmiehet näiden joulukiireiden takia kiinnostaa. Onneksi toiset jaksoivat.