Kuuluuko jouluperinteisiisi saunominen? Ja jos kuuluu, onko saunaan mennessä kainalossa vasta/vihta?

Meillä joulusauna kuuluu joulunviettoon, mutta aina se ei ajoitu jouluaattoon vaan joskus on aloitettu joulupäivä saunomalla. Vastaa meillä ei käytetä.

Avainsanat: joulusauna

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.12.2010 - 05:59

sauna kyllä kuuluu jouluaattoon ...mutta vasta ei ...jäi jotain lapsuudesta hampaankoloon ,kun niitä koivunlehtiä sai olla pesemessä kesät talvet sieltä saunasta ,jot jo silloin tein päätöksen ,et minun saunassa saa vihtoa jos haluaa ,mutta siivotkoon sit kans sotkunsa nih...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 20:53

keskimäärin joka toinen joulu olen ollut Suomessa,

silloin saunotaan ja vihdotaan ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 21:12

Meillä on oma saunavuoro joulupäivänä ja silloin vastotaan,aion käydä ostamassa vastan torilta,sekin on perinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 21:27

Kyllä kuuluu joulusauna..ja itse tehdyt vihdat..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 21:53

Emme sauno jouluna, koska rivitaloasunnossamme ei ole omaa saunaa ja taloyhtiön yhteinen ei sytytä. Aatonaattona on oma saunavuoromme, silloin käýmme kyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 22:06

Ensin saunaan ja vihdotaan. Vasta sitten syödään. Eli vihta meillä on käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 22:25

Aina ensin saunaan ja vihta täytyy olla. En tiedä kuinka uudessa joulunviettopaikassa mahtaa olla.Kyllä isäntä sitä kyseli onko vihta. Sanottiin että vihdan käyttö kielletty. Tulee seinät kuulemma vihreäksi. On nimittäin nuorten uusi sauna koetuksella.Äidin ja Isän saunassa ei ole koskaan kielletty vihtaa käyttämästä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 00:52

Jouluaattona saunaan, valitettavasti nyt ilman vastaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 07:22

Toki lämmitämme jouluaattona saunan, mutta ilman vastaa. En pidä saunomisesta enää tässä kotisaunassa, kun kiuas on huono, mutta lämmittelen silti lauteilla hieman. Alan saunomisen uudestaan jos joskus hankimme oikean kiukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
-m-
Vastattu: 20.12.2010 - 08:14

Aikoinaan, kun vielä asuimme kerrostalossa Helsingin Kontulassa lähdimme aina jouluisin maalle mummolaan.Talosta löytyi toki sähkösauna mutta aina jouluisin lämmitettiin pihasauna.

Muistan hyvin miten lumeen aurattu saunapolku oli valaistu pihakynttilöin ja vain kuun valaistessa tienoota sujahdimme paljain jaloin, vain kylpytakki päällä, saunomaan. Saunan jälkeen menimme takaisin taloon lämpimään pukeutumaan ja kas kummaa, tontut olivat aina käyneet saunan aikana tuomassa paketit. Tätä samaa perinnettä jatkan eteenpäin lapsilleni. Pihasaunaa ei tosin ole mutta paketit kyllä ilmestyvät kuusen alle saunoessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 09:01

Ennnen olin joulusaunan käyttäjä, mutta nyt on terveyspuoli kieltänyt saunomisen.
Siihenkin tottuu ajan kanssa.

Lisätty: 20.12.2010 - 17:51

ennen kun saunoin menin sinne vihtan kanssa, vasta oli syöty jo, riiispuurontilalla aamupäivällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 09:38

Kyllä meillä kuuluu saunominen.Luulen että joulu ei ole joulu ilman joulu saunaa.Vastaa emme ota sinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 05:17

Saunonhan minä. Vastaa meillä käytetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.12.2010 - 22:03

Totta kai on. Vihtaa ei ole tänä vuonna kun ei isäntä tehnyt varastoon eikä ystävistäkään kukaan ole vihdantekotaitoinen. Kaupan pakastevihtaa en osta enää ikinä.