Vieläkö muistat koulun joulujuhlat ja todistuksen saannin?

Avainsanat: koulu joulujuhla todistus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.12.2010 - 23:00

Oi se oli jännittävää! Meillä oli pieni koulu ja joulujuhliin satsattiin paljon aikaa & vaivaa. Näytelmiä alettiin harjoitella jo lokakuussa, samoin musiikkiesityksiä. Yhtenä kertana olin mukana peräti kolmessa näytelmässä, sekä tietysti lauloin ja nokkahuilua vingutin.

Juhlan päätteeksi käytiin yhteisellä joulupuurolla ruokalassa ja ruoan jälkeen vielä luokassa pikaisesti todistukset hakemassa. Ja vaihdettiin tietysti lahjapaketteja kavereiden kesken.
Vieläkin joka joulu hymyhuulin muistelen koulun kuusijuhlia.

Lisätty: 18.12.2010 - 23:01

Ja kun kuulen "Enkeli taivaan lausui näin" samat ihanat väreet menevät selkäpiitä pitkin kuin silloinkin.

Lisätty: 19.12.2010 - 10:50

Pakko vielä jälkikäteen kommentoida tuota Mariaanan kommenttia, että missään nimessä ei saisi joulujuhlia kieltää! Maahanmuuttajat eivät kylläkään ole sitä vaatimassa, vaan nimenomaan supisuomalaiset ns. uskonnottomat, joitten mielestä joulujuhla loukkaa heidän vakaumustaan olla uskomatta...

Kysyjän kommentti

Kiitos. Itsekin kävin alaluokat pienessä koulussa jossa opettajana oli nuori pariskunta. Heillä oli aikaa ja intoa opettaa meitä ja antaa samalla meidän olla vielä lapsia. Joulujuhlat olivat aina kerrassaan juhlavat leikkeineen ja lauluineen. Toista on nyt.
Kyllä lasten kuuluisi se juhlansa saada raskaan lukuvuoden päätteeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 08:36

Voi kyllä muistan hyvin elävästi. Pienessä kansakoulussa panostettiin myös hyvään ohjelmaan ja muistan ne harjoitukset sekä esitykset kaikkinen kommelluksineen. Se oli ihanaa aikaa ja myöskin hyvin jännittävää.
Kirjoiteltiin koulukavereille kortteja ja jännitti kovasti saadaanko me just niiltä pojilta kortit hymyn kera. Mitä luinkaan toissa päivänä uutisista, että aikovat lakkauttaa koko joulujuhlan?? Typerää, ei kait suomalaiset nyt alennu sellaiseen. Eihän koulun joulujuhla ole niin uskonnollinen, että joku siitä kärsisi ja eihän sinne ole pakko osallistua jos ei vakaumuksensa takia voi. Pitääkö kaikessa alkaa mennä maahanmuuttajien ehdoilla? Väärin se on, minun mielestäni.

Lisätty: 19.12.2010 - 08:53

No eipäs paasata, soh, soh. Se todistuksen saanti jännitti niin kovasti, että polvet tutisten sitä mentiin opettajalta hakemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 09:45

Tottamaar. Minäkin kävin kansakoulun pienessä kyläkoulussa ja siellä myös panostettiin kaikkiin juhliin. Erityisesti mieleeni on jäänyt enkelin osa, jossa lauloin "kuului laulu enkelenten" - laulu, jota rakastan edelleen ja jota laulan myös kotioloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 10:19

Silloin myös jokainen pukeutui juhlan mukaisesti, myös vanhemmatkin...

Oi muistan haikeana, ne olivat upeita ja niin sanotusti juhlia..
Esim. Puolalankansakoulun juhlat, ne alkoivat alkuillasta jotta vanhemmat kuin nuoret sisarukset sinne pääsivät katsomaan.
Ohjelmaa oli ihan 2 tuntia, oli laulua, tanssiesityksiä, näytelmiä ja tietenkin alkoi joululuhla joulukuvaelmalla...

Niin ovat vuosi vuodelta pienentyneet ja nyt lukiessani pian loppuvat kokonaan, on se niin väärin..
Mistä saa aidon joulutunnelman kuin lasten laulut joululuhlissa...

Lisätty: 19.12.2010 - 10:21

Todistusten jako aina pisti jännittämään mutta ne joulupussit kun saatiin vielä lähtiessä, (omena ja rusinat ja makeiset )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 14:35

Muistot ovat hatarat mutta kerran olin koulun joulunäytelmässä Tonttu Rohkea. Ja todistusten jaon jälkeen saimme pussit, joissa oli karkkia, omppu ja pipareita. joulupukkikin noissa juhlissa kävi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 16:46

hanaa, kyllä ne muistaa läpi vuosikymmenien. Oli ohjelmaa tirnapojista alkaen. Runonlausuntaa, yksilaulua, joulusatu ja se todistuksenjako. Joulupukkikin kävi ruskeine pusseineen. Omena ja pipari
oli lahjana. JOuluvaelamhan mahtui tietysti mukaan.Tosiaan korttejahan sitä kirjoiteltiin ja oli jännä odottaa oliko se ja se mielitietty poika laittanut korttia. Juhlan jälkeen 6 klometriä kotiin hiihtäen tai kelkalla.

Lähteet:
vielä muistan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 07:15

jo se alkoi jännittämään ,kun mentiin mekkoa ostamaan joulujuhliin ,kuin tietty kevätjuhliinkin ...sit tukka letille uus mekko ja kengät jalassa täristen hakemaan se todistus niin ja esiintyminen kuusijuhlassa varsinkin ,kun näki äidin siellä katsomossa istumassa se oli kans kovin jännää ,sekä se pussukka jossa oli omena ym ym...vieläkin pitää olla jouluna punaisia omenoita kulhossa jotka muistuttaa just noista ajoista ...oi ihan liikutuin noista kuusijuhlan muistoista snif..... :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 09:16

Kyllä muistan millaisia rituaaleje silloin oli. Itselläni oli joka juhlassa useitakin ohjelmanumeroita, olin mukana näytelmiä, lausuin runoja (osa omia kirjoittamia). Todistuksiin ei liittynyt mitään jännityksiä, ei pahemmin, koska ei ollut pelättävää arvosanoajen suhteen. Joulujuhlan mekko oli tärkeä asia, vakiompelijamme sen teki joka vuosi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 04:56

Muistan toki, oli oikea kuusijuhla ja todistusten jako. Nykyisinhän joulujuhla on viikkoa ennen todistusten saantia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.12.2010 - 09:25

Muistelen omia joulujuhlia silloin, kun olen omien lapsieni juhlissa. Tulee elävästi mieleen jouluevankeliumi, jossa olin mukana. Tänä vuonna juhlat olivat tiistai-iltana, eilen keskiviikona oli joulukirkko ja todistusten jako.