Mistä on kotoisin ruotsalainen o(å)jakuinka yleisessä käytössä?

Avainsanat: Å

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.12.2010 - 07:08

Jospa se on tuolta Umeå'sta kotoisin?

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.12.2010 - 20:10

Turku - Åbo se on minulle tutuin

Å eli ruotsalainen O on suomalaisten ja ruotsalaisten aakkosten 27. kirjain, sekä norjalaisten ja tanskalaisten 29. kirjain. Se syntyi 1500-luvulla, kun ruotsin kielessä monissa sanoissa a alettiin lausua o:na. A-kirjaimen päälle lisättiin pieni o osoittamaan uutta ääntämistapaa.

fi.wikipedia.org/wiki/%C3%85

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 21:40

No ihan varmaan Ruotsista, niin kuin muukin hyvä. EIvät saaneet kuitenkaan kovin kauas markkinoitua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.12.2010 - 22:13

Ääkköset ja ååkkoset on ruotsalaisten ja suomalaisten ihan oma kielellinen keksintö. Ovat aiheuttaneet ohjelmanikkareille suurta päänvaivaa. Sitä nopemmin tietokone pyörähtelee mitä vähemmin niitä on tiedostonimissä. Joskus kävi jopa niin, kun klikkasi hiirellä tiedostoa, jonka nimessä oli ä- ta ö-kirjain niin koko kone kaatui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.12.2010 - 14:43

Ihan on suomalaisten ja ruotsalaisten oma yhteinen juttu, eikä sitä muissa maissa (kielissä) tunneta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 07:19

minulle se on tuttu åbolandiasta ..eli turkkusest .. molemmin puol jokke ..:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2010 - 14:05

Ruotsista tietysti eli ruotsin kielestä, myös Norjassa ja Tanskassa on käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.12.2010 - 04:54

Se syntyi 1500-luvulla, kun ruotsin kielessä monissa sanoissa a alettiin lausua o:na. A-kirjaimen päälle lisättiin pieni o osoittamaan uutta ääntämistapaa. Ruotsissa å-kirjain otettiin käyttöön heti, mutta Tanskassa ja Norjassa sen tilalla käytettiin aa-yhdistelmää aina 1900-luvulle saakka.