Miten puhdistat kotikonstein pinttynyttä likaa hopeasta,nikkelistä tai messingistä?

Ostimme vanhoja käyttöesineitä huutokaupasta. Nyt pitäisi pinta saada kiiltäväksi ilman että pinnoite vahingoittuu,...

Lisätty: 21.09.2008 - 20:42

Kiitokset kaikille vastanneille. Kokeilimme tuota suola-sitruuna- alumiinifoliokonstia. Kovin on kirkasta nyt :-)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.09.2008 - 17:29

Olen laittanut tiskialtaan pohjalle reilun palan foliota ja pari ruokalusikallista merisuolaa. Allas täyteen haaleaa vettä ja hopeat joukkoon muhimaan vaikka yön yli. Varovainen pitää olla, etteivät esineet kosketa toisiaan vedessä. Vanhanajan keino, hammastahna, ei pidemmän päälle ole hyväksi, sillä hopean pinta naarmuuntuu herkästi hammastahnapuhdistuksen jälkeen.

Lähteet:
mummolasta

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.09.2008 - 18:58

Arnipoppa on tosi nerokas olisin laittanut tuon neuvon,mutta se tuli siinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2008 - 19:26

Kannattaisi varmaankin ostaa hopeanpuhdistusainetta sellaista nestemäistä johon hopeaesine upotetaan hetkeksi kokonaan. Puhdistuu muutamassa sekunnissa. Esim. Hagerty Silver.

Messinkiin passaa hyvin esim. sitruuna.

Mihinkään näistä ei saisi käyttää mitää hankaavia aineita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.09.2008 - 20:03

Itse veisin puhdistettavaksi hopet alan liikkeseen niin voi olla varma,ettei pilaa esineitä väärällä puhd.menetelmällä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2008 - 00:47

Sähkökemiallinen jännitepari toimii kuten eka vastauksessa oli ansiokkaasti kerrottu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.09.2008 - 08:17

Marketeista saa puhdistus ainetta hopeaesineille, ei ole rahallisesti arvokasta ja toimii hyvin.