Mitä te tekisitte, jos teidän aikuinen lapsenne jatkuvasti tuhlaisi muutamassa päivässä kk-ansionsa ja sitten turvautuisi teihin?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 17:01

Onko mahdoton ajatus, että asiasta voisi keskustella avoimesti kaikkien osapuolten kesken?
Onhan kieltämättä aika outoa, että rahankäsittelytaitoa ei ole lainkaan. Väkisinkin tulee mieleen ajatus menoista, joista ei haluta keskustella. Toivottavasti asiat eivät sentään näin huonosti ole.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 15:29

Heillä kun ei perhettä vielä ollut niin raha ei heillä riittänyt tilinväliä, meiltä vippasivat ja ei he niitä kyllä takaisin ole maksaneet, ajattelin että olen tuollaiset lapset kasvattanut niin minä sen nahoissani kärsin. Kun vakiintuivat ja lapsia tuli niin esimerkillisesti raha-asiansa hoitavat ja asuntolainansa maksavat, ei enää tarvitse saarnoja heille pitää ja lainata rahaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 15:38

Voi olla myös niin, että rahat menevät sellaiseen käyttöön, joka ei missään tilanteessa ole suotavaa. Tarkistele varovasti mihin kuluvat. Valmisstaudu myös epämiellyttävään tilanteeseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 17:14

- katsoisin omaan napaani ja tutkiskelisin mitä on jäänyt kertomatta/opettamatta ja miettisin onko asia niiltä osin vielä korjattavissa

- yhdessä keskusteltaisiin pitkään ja hartaasti siitä mikä on johtanut tällaiseen tilanteeseen

- yhdessä laadittaisiin budjetti muutamalle seuraavalle kuukaudelle ja myös seurattaisiin sen toteutumista

jos ilmenee että kyse on jostain 'hämärämenosta' niin sitten etsittäisiin kimpassa konstit niistä irottautumiseen

voivat olla kaiken kaikkiaan hankalia asioita käsitellä ja saattaa käydä ettei ihan ilman itkujakaan selvitä, mutta kuitenkin parasta etsiä ne oikeat raiteet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 17:46

Yrittäisin neuvoa raha-asioissa, mikä tosin voi aikuisen ihmisen kohdalla olla helpommin sanottu kuin tehty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 17:53

Meillä2poikaa ja 1tyttö, omia nyt aikuisa lapsia. Koskaan eivät ole rahaa isältä tai äidiltä pyytäneet. OMasta tahdosta annettu jos joskus jotain ovat saaneet. Ei ainakaan meidän mieliä kaivele.Eivät lapsena saaneet viikkorahaakaan.Se oli kokonaan vieras asia. Olemme sanoneet että autamme jos tulee tilaisuus, tekemis mielessä. Mutta pankin kanssa on keskusteltava raha asioissa.Osaavat hoitaa omat asiansa ja pitää rahoistaan huolen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 18:01

Meidän lapsille on joskus käynyt näin yllättävän laskun vuoksi, mutta selvää rahaa harvemmin en anna mutta kassillinen ruokaa on tullut tarpeeseen.. (riippuu tilanteesta)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 23:11

Kiva kun näitä meitä tavallisia perheitä on napsussakin.
Minun kaksi tytärtäni ovat pärjänneet hyvin kaikin puolin, asiansa hoitaneet.
On omat talot ja autot nykyään kait se niin pitäs mennäkin.(en kehu kehumisen vuoksi, näinhän se pitää ollakin). Mutta sitten se päivänsäteeni, se suruliljani, joka jäi sinne Vesalaan Helsinkiin pyyää vähän väliä rahaa lainaksi, tiedän mihin se menee, vaikka äidille on hyvä sanoa, että ruokaan ja minun sydämeni ei kestä,että lapseni on nälässä. Maksaa kyllä takaisin. Mutta kovin on surullista ei siihen totu koskaan.
Monet ovat ne ruokakassit, jotka Helsingissä asuessa vein hänelle, vain sydän äidin tuntee sen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 23:20

On kyllä katkeraa ajatella,että äiti joutuu kärsimään lapsestaan..Mihin ihmeessä saa rahat tuhlattua..meneekö vaikka valkoihin..kun tili tuli ja meni saman tien..Yritä keskustella ja neuvoa rahan käytöstä.
Minun lapset ja tyttären lapset,ovat oppineet antamaan rahalle arvon. Vaikka ovat hankkineet omat asunnot ja autot..Tiukoilla kyllä ovat ollet..minä olen mahdollisuuksien mukaan yrittänyt auttaa..lainannut joskus pienen summan tilipäivään asti,mutta ovat maksaneet takaisin heti,kun tili on tullut..Aina kyllä kun käyvät meillä..ei tarvise tyhjin käsin lähteä pois,kun annan jonkinlaista ruoka-apua.Tänäänkin kävi tyttären poika,tein leipäkoneessa leivän ja leivän päälle annoin mukaan juustoa ja kinkkua....Ovat aina pienestäkin avustuksesta todella kiitollisia ja mielissään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.12.2010 - 01:22

Neuvoisin hieman rahankäsittelyssä. Tuollainen ihminen ei ymmärrä rahan arvoa, siihenkin on olemassa ammattiauttajia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2010 - 09:50

En osaa kuvitella tuollaista tilannetta mutta sellaista varmaan tapahtuu jos lehtitietoihin on luottamista. Meillä on opettu rahankäyttöä ja se on ollut jälkikasvulla hallinnassa. Opiskeluaikana tietysti annettiin rahaa vaikka oli jo aika varhaisessa vaiheessa omiakin tuloja.
Mutta jos on kyse nuoresta joka ei hallitse elämäänsä, siihen täytyy hakea apua, ei auta se että vanhemmat antavat rahaa. Ongelma jää silloin selvittämättä.
Tuo , mihin se raha uppoaa, saattaa olla jo vakavampi juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2010 - 02:36

Täytyisi pitää pieni neuvottelu. Riippuu paljolti mihin se rahaa menee.