Mistä on peräisin itsenäisyyspäivän perinne, että poltetaan ikkunalla kahta kynttilää?

Avainsanat: itsenäisyyspäivän kynttilät

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 12:58

Samaa laulua minä ajattelin, mutta taitaapi olla vielä vanhempi juttu, alkoi varmaan silloin kun ensimmäistä itsenäisyyspäivää vietettiin uskoisin...

Lisätty: 06.12.2010 - 13:01

Kynttilöiden poltto

Itsenäisyyspäivänä on tapana sytyttää ikkunalle kaksi sinivalkoista kynttilää klo 18–20. Varmaksi ei tiedetä, mistä kynttiläperinne on saanut alkunsa, mutta useita teorioita on kuitenkin olemassa. Yhden teorian mukaan kynttilöiden poltto juontaa juurensa Ruotsin vallan ajoilta. Tuolloin kynttilät sytytettiin ikkunoille kuningasperheen merkkipäivinä tai kuninkaiden vieraillessa Suomessa. Tapa säilyi myös Venäjän vallan aikana ja tuolloin kynttilät paloivat tietysti tsaariperheen kunniaksi. [4]

Sortovuosina kynttilöitä alettiin kuitenkin polttaa poliittisessa merkityksessä. Kynttilöitä poltettiin kansallisen suurmiehemme Runebergin päivänä 5.2. protestina venäläistämistä vastaan. Vakituinen perinne kynttilöistä ikkunalaudalla tuli kuitenkin vasta vuonna 1927, kun Itsenäisyyden liitto kehotti sytyttämään kynttilät itsenäisyyspäivän illaksi 18–21. Kynttilöiden lukumäärää ei ole missään määrätty, ja lukumäärä vaihteleekin käytännössä runsaasti. Kahden kynttilän on kuitenkin arveltu viittaavan siihen, että silloin juhlistetaan sekä kotia että katua tai vielä laajemmin kotia ja isänmaata. Kynttilähän on valon symboli ja kaiken pahan karkottaja. Jotkut liittävät kynttilät nimenomaan sotaan. He sytyttävät toisen kynttilän miehille, jotka menivät eivätkä palanneet ja toisen heille, jotka palasivat, vaikkakin sodan merkitseminä. [5]

Yhden teorian mukaan kynttilät olisivat aikoinaan ilmaisseet, että kyseisestä talosta löytyy kapinallisille turvapaikka ja tarvittaessa miehiä riveihin. Melko samanlainen teoria on seuraavakin: kynttilät on tapana sytyttää muistoksi jääkärien uskaliaasta hankkeesta isänmaan vapauttamiseksi. Kaksi kynttilää ikkunalla ilmaisivat aikoinaan turvallisen etappitalon, kun jääkäreiksi värväytyvät loikkasivat Ruotsin kautta Saksaan. Nykyään kynttilöitä poltetaan lähinnä vain itsenäisyyspäivän kunniaksi ilman erityisiä symbolisia merkityksiä.

fi.wikipedia.org/wiki/Suomen...A4iv%C3%A4

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 12:57

Oisko laulusta, kello löi jo viisi. .......joka ikkunalla kaksi kynttilää........
en tiedä, tämä vain tupsahti mieleeni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 14:05

www.youtube.com/watch?v=wYhTYOz447Y Olisiko tästä että valo pikkuisen.Kun elämme pimeimpiä aikoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 15:17

Toffen hakema wilipedian tieto kuvaa kaiken oleellisen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.12.2010 - 01:16

En tiedä vastausta, itse kuitenkin laitan kynttiöitä palamaan. Ei ne kynttilät asiotia muuta vaikka kauniilta näyttävätkin ulkoapäin katsottuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2010 - 01:52

en muuta tiedä kuin ...oma kohtainen syy on .. että poltan kynttilää muistoksi niille , jotka ovat antaneet minulle mahdollisuuden elää täällä suomessa ... puhua suomea ja asua suht koht rauhallisessa suomessa ..;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2010 - 13:57

En tiedä , en ole koskaan kuullut kyseisen perinteen taustaa. Arvaus on että itsenäisyyspäivä sattuu ajankohtaan jolloin poltetaan jo kahta adventtikynttilää, tulisko lukumäärä siitä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2010 - 20:54

Perinnettä en tiedä,mutta itse poltan vain yhtä kynttilää itsenäisyyspäivänä pääikkunalla.
Mutta saattaa minulla olla kynttilöitä muuallakin palamassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2010 - 23:48

Taustaa en tiedä miksi 2:si kyntilää..itselläni palaa aina monta kyttilää..