Nostammeko tänään siniristilippumme liehumaan Jumalamme kunniaksi ja kaaatuiden sotilaimme muistoksi?

Kansakunta ilman kansallisuustunnetta on kuin ihminen ilman persoonallisuutta.(Olavi Kares)
Siniristilippi liehuu tänään vapautemme symbolina. Sakari Topelius ehdottil lipun väriksi sinistä ja valkoista.Kuvatkoon ne järviämme ja sinisiä hankiamme.
Suomen vaakunassa on taas punaiset ja keltaiset värit. Vaakunaleijona ei ole villipeto vaan Juudan jalopeura, ylösnoussut Kristus.Ei ole sattuma, että lippu on juuri siniristilippu.
Maamme ei ole itsenäinen siksi, että täällä ollut urhollisia sotilaita, jotka ovat taistelleet tämän kansan puolesta. Myös siksi, että täällä on ollut uskollisia esirukoilijoita, jotka turvautuivat Jumalaan. Presidentti Kösti Kallio kehotti Suomen sodan aikana kaikkia esirukoukseeen kansamme puolesta. Nyt me nuoremme polvi saamme nostaa siniristilippummme niille urhollisille miehille ja naisille, joiden ansioiden takia meillä on vapaa isänmaa

Avainsanat: itsenäisyypäivä 2010

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 11:56

Ei lippu meillä salossa liehu. Mutta siellä varmaan missä on .
Kiitos Sirkkaliisalle tuosta erittäin selventävästä ja asiallisesta kertomuksesta. Tuosta nuoripolvikin saa käsityksen itsenäisyydestämme.
Jota halusin itsekkin antaa.Tiedät varttuneempana niin paljon asioista ,kiva lukea niitä kokemuksia ja koettelemuksia jotka koskettavat ihmistä ,mennyttä ja tulevaa.On hienoa että joukossamme on varttuneempaakin väkeä.
Olavi Kares ,osuva ilmaisu nykypäivään.
Vielä teille kaikille ja Sirkkaliisalle Kiitos ja Hyvää itesenäisyyspäivää.Kauniisti siellä kynttilät lepattaa tuulessa.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille, jotka nostivat liput sotilaidemme muistoksi. Mutta henkilökohtaisesti en voi unohtaa sitä esirukoilijoiden joukkoa joka oli sotilaidemme rinnalla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.12.2010 - 08:47

Nostimme lipun salkoon niiden urheiden miesten vuoksi jotka taistelivat itsenäisen Suomen puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 09:36

Kyllä on lippu nostettu salkoon... näille kovasti taisteille ja kaatuneille sotilaille muistoksi..
Vaikeuksi oli lipun nostossa,kovan lumentulon ja tuulen takia..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 09:41

Lippu hulmuaa tankossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 09:53

Merkkipäivää juhlii taas

itsenäinen isänmaamme,

sotiemme sankareita

tänään muistakaamme.

HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ!!!

Meillä talonmiehet ja huoltomiehet ovat hoitaneet lipun noston...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 10:24

Kyllä huoltomies on käynyt siniristilipun nostamassa salkoomme,itsenäisen Suomen kunniaksi ja tietysti niiden urheiden sotilaiden kunniaksi ketkä taistelivat Suomelle itsenäisyyden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 11:32

Minä katselen tuota naapurikiinteistön lippua, poikani sen on salkoon nostanut. Kyllä minä itsenäisyydelle liputtamisesta pidän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 11:42

Omassa talossamme ei ole lipputankoa mutta lähitalojen tuulessa liuhuvat ovat vaikuttava näky erityisesti juuri itsenäisyyspäivänä. Liputtamisen sijaan poltan kynttilää jo edesmenneen sotaveteraani-isäni muistoksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 11:43

Lippu nousi salkoon itsenäiselle Suomelle. Erityisesti kaikkille niille, jotka ovat olleet luomassa ja rakentamassa itsenäistä Suomea omalla panoksellaan. Myös kaikille muillekin kansalaisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.12.2010 - 12:45

Itsenäisyys on liputtamisen arvoinen asia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.12.2010 - 01:06

Itsenäisyytemme puolustajien vuoksi - kyllä. Toisen takia en - en ymmärrä miksi hän sellaista salli silloin ja sallii edelleenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2010 - 09:41

Lippu liehuu meillä vaan itsenäisen isänmaamme kunniaksi. "Yläkerran isännälle" ei ymmärtääkseni liputeta eli asiayhteys on käsittämätön!
Kunnia kuuluu myös niille jotka työllään ja tarmollaan rakensivat maatamme sodan jälkeen. Sitä sietäisi ajatella hieman enemmän ja noteerata ne saavutukset.