Mikä ihme vaivaa nykyjään tulitikuissa,kun ei syty,kun muutama tikku askista...???

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.11.2010 - 23:03

En tiedä mikä vaivaa, Kerran suutuspäissäni otin tikun ja raapasin ikkunasta tulta ja kappas vaan, se syttyi. Kait se tuli siitä voimasta, kun olin vihainen tikulle, että sytyhän nyt.Tuli mieleen että onhan sitä ennenkin raavittu tulta ikkunalasista.

Kysyjän kommentti

Olipa hauska juttu sinulta bongari...Kiitos kaikille vatanneille..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.11.2010 - 23:34

Ihan samaa olen ihmetellyt. Ei taida tikkujen tuotantokaan olla enää Suomessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 08:35

nykyisin tulitikkuja tuodaan Suomeen mm. Ruotsista ja Japanista.
olen huomannut jos tulitikkuaskin unohtaa parvekeelle , ei taatusti tulitikku syty. ( tulitikkujen säilytystila kuiva ja tasalämpöinen)
ennenvanhaan kun tulitikut tehtiin haapa-puusta ja Suomessa Vaajakoskella, ei ollut vaikeuksia tulitikkujen kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 09:47

Samaa olen itse miettinyt, enää en ostakaan kun noita tosipitkiä tikkuja ne onneksi toimii vielä kutakuinkin hyvin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 10:59

Halvalla ei saa hyvää ja oma maa mansikka, muu maa mustikka, eli siitä se tulitikkujen nykyinen huono syttymisvoima johtunee, että niiden valmistus lopetettiin täällä Suomessa ja siirrettiin rajojemme ulkopuolelle kauas, kauas maastamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 11:28

Halvalla ja hutoi tehty. Monesti tikku katkeaa raapaistessa ja muutaman kerran se katkennut pää onkin syttynyt lentäessään esim. vaatteille. Huonoja ovat nykyajan tikut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 11:37

huomasin saman ongelman. liekö taas päätetty että turvalliset itsesammuvat tikut itsesammuvien tupakoiden rinnalle?? järjen köyhyyttä. enemmän se vaara siitä tulee kun raapii ja raapii - tikku katkee just ku syttyy ja lentää ties mihin.
ihan perseestä. honkkarista sentään löytyi tikkuja jotka syttyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 19:15

Koko tulitikkuhomma meni pilalle, kun Suomen viimeinen tulitikkutehdas Vaajakoskelta lopetettiin. Sen jälkeen ei ole kunnon tulitikkuja saatu, sillä ulkomaisissa tikkuaskeissa on liian ohut se raapaisupinta. Itse tikut ovat puolestaan usein niin heiveröisiä, että tikku raapaisun jälkeen katkea napsahtaa poikki,mikä voi olla aika vaarallista, jos se tikku on kuitenkin jo onnistunut syttymään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2010 - 21:47

Tässäkin pätee sanonta. "Halpa ja hyvä myydään erikseen". Vanhan ajan haapatikkuja saa hakea kuin neulaa heinäsuovasta. Onnea yritykselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.11.2010 - 22:29

Samaa olen kironnut minäkin. Nehän ovat jo vaarallisia. Siksi käytänkin noita kaasusytyttimiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2010 - 01:00

Missä lie halpa maassa nykyisin tehdään...