Miksi lumi narskuu kenkien alla, kun kävelee pakkassäässä?

Avainsanat: miksi lumi narskuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2010 - 18:05

Pakkaskelillä lumi narskuu askelten alla. Ja mitä kovempi on pakkanen, sitä voimakkaampi on narskunta.

Ilmatieteen laitoksen meteorologi Juhana Hyrkkänen tietää syyn narskuntaan. Hän vertaakin pakkaslumella kävelyä kristallilasin sirpaleiden päällä kävelyyn – molempien ääni kun on samanlaista.

Lumen kiteistä muodostuu pakkasella ”sakaroita” ja ne rikkoutuvat ja hankautuvat toisiaan vasteen astuessamme lumen päälle.

Toisaalla suojasäällä kävellessämme vesi liukastaa lumen kiteitä niin paljon, että silloin kiteet eivät rikkoudu.

Mitä ankarampi pakkanen – sen äänekkäämpi narskunta ja mitä kovempi pakkaslumi - sen äänekkäämpi narskunta.

Lähteet:
priima.yle.fi/node/89

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.11.2010 - 17:45

Kovalla pakkasella lumikiteissä on paljon sakaroita jotka murtuvat jalan alla ja särkyvät.
Nirsk ,narsk, riks, raks, sehän on kyllä hauska ääni.

Lähteet:
ilmatieteenlaitos

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2010 - 19:17

Papan selitys on uskottava,kun hän mainitsi meteologi Juhana Hyrkkäsen valistuksen meitä narskuilevia kohtaan. Kiitos vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2010 - 19:29

Kitka itkee.

Lähteet:
fysiikka ja runous

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 11:07

Pakkasukon sirottelemat kiteet narskuvat kenkien alla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 13:40

Enpäs ole tuota ajatellut, mutta pakkasella kumminkin kenkien alla lumi narskuu, kyllä taitaa olla pakkasherran osuutta tähän asiaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2010 - 21:42

Mitä kovempi pakkanen..sitä enemmän kitteet narskuvat kenkien alla..Kivaa kuuneltavaa pakkasella kävellessä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2010 - 17:08

Lumikiteet hajoaa kun niiden päältä kävellään, niin kuuluu sellainen nirskuminen ja narskuminen. ^^

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.11.2010 - 21:55

Taitaa se lumikin "jäätyä" ja sitten kun siinä kävelee, se jäinen lumi särkyy. Siitä oletan sen narskunnan tulevan.