Vieläkö teidän kodissanne rakennellaan himmeleitä ? rajavartija.blogspot.com/201...mmeli.html

Tänään ostarissa käydessäni huomasin että joulukoristelu (?) oli jo täyttä päätä käynissä ja siitä tuli mieleeni lapsuuden joulunalusviikot kun lapsilla rakennutettiin himmeleitä, että pysyivät poissa jaloista. Olkiahan kaupunkilais/saaristolais kakaroilla ei ollut, mutta kuivaneita kaisloja piisas ja ne ajoivat ihan saman asian.

rajavartija.blogspot.com/201...mmeli.html

Avainsanat: himmeli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.11.2010 - 07:49

Ei nyt enää niitä meillä rakennella, lapset koulussa niitä väsävisät aikanaan. nyt on tämä moderni koristelu muodissa, sähkövaloja erilaisia , on se himmeli vähän köyhän näköinen kaiken runsauden keskellä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.11.2010 - 08:14

Ei rakennella. Lapsuudenkodissani isoveljeni aikoinaan askarteli ison himmelin muovisista juomapilleistä ja tulihan siitä hieno. Ei se kovin jouluinen ollut vaan värityksenkin puolesta sopi enempi pääsiäiseen tai Vappuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 08:29

Olen joskus selliasen tehnyt, enpä usko että enää edes osaisin. Rakentaminen vaatii kärsivällisyyttä eikä nettiajan ihmiset siihen yleisesti ottaen taida edes pystyä.
Joissain myyjäisissä näkee himmeleitä, kalliita ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 08:36

Taito on tallella. Muutama vuosi sitten tehtiin yksi himmeli. Nyttemmin on tuokin rakentelu jäänyt. Ehkä tulevina vuosina, kun lastenlapset hieman kasvavat askarrellaan niitä yhdessä. Kauniita ovat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 10:01

Tätini on kova rakentamaan himmeleitä, mitä moninaisempia..
Joten himmeli kuuluu myös kotiini, itse en ole lähtenyt rakentamaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 10:11

Lapsuuden kodissani oli setäni vaimon tekemä himmeli,se oli iso ja kaunis,mie en sellaista ole koskaan tehnyt,en edes yrittänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 10:20

En ole enään rakennellut himmeleitä. Mulla isoja himmeleitä, katosta roikkuu. Että ovat tallella ja omista oljista.
Minä arvostan himmelin kauneutta. Mulla on vanhat käsinveistetyt tuomaanristitkin laitan ikkunaan.
Kaikki vanhat tallella visusti. Käytössä. Aarteita menneiltä vuosilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 11:20

Komia himmeli sinulla!
Eikö tuo Aatu ollut joku himmel fürer?
fi.wiktionary.org/wiki/Himmel

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 11:44

Viimeksi olen rakennellut himmeleitä mummulassani muutama vuosikymmen sitten alle kouluikäisenä. Ei ole taito tallella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 12:22

Just eilen tuli laatikossa vastaan olkia. Noista voisi himmelin tekaista. Lapsena teimme oljista himmeleitä oikein urakalla ja oljen päätkin kovetettiin liimalla ennen kasaamista, jotta lanka ei repisi sitä reunaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 15:27

Himmelin peruselementti on oktaedri eli kahdeksansivuinen tahokas.
Katso videolta miten se valmistetaan ja ryhdy kehittelemään omaa himmeliä, niin monimutkaista - tai yksinkertaista - kuin haluat!

Video: Kaija Lampinen www.kaspaikka.fi/video/himmeli/
Teksti: Suomen maatalousmuseo SARKA, Kuukauden esine 12/2005
www.sarka.fi/kuukaudenesine....mp;kieli=1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 16:04

Olipas siinä kaunis himmeli kuvassa. En itse näitä tee, enkä osaakaan. Mutta esille laitan, jos joskus saan himmelin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 18:26

Kyllä lapsena mummolan navetan karjakeittiössä rakennettiin monet himmelit.
Ne kuuluvat nyt niihin kultaisiin joulumuistoihin, jotka eivät herää henkiin enään kuin ajatuksissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2010 - 23:02

Itse olen joskus nuorena tehnyt pieniä himmeliä..ei ole enään olkia mistä tekisi...olisihan niitä kiva värkätä...Oli upea himmeli mikä löytyi linkistäsi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.11.2010 - 23:19

Kyllä ne himmelit ovat jäänet maalaistalon pirtteihin muistoissa roikkumaan.