-m-
Kysytty: 10.11.2010 - 08:44

Miten kannattaisi lämmittää varaava takka kylmästä mahdollisimman kuumaksi mahdollisimman vähillä puilla?

Olisiko veto hyvä pitää täysillä jolloin liekki palaa mahdollisimman kuumana, tosin suhteessa lyhyemmän aikaa kuin pienellä vedolla, jolloin lämpöä vapautuu pidempään.

Avainsanat: energia veto takka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.11.2010 - 08:51

täälläpä ohje siihen:
Varaavan tulisijan lämmittäminen, kohta 4.
www.hopealoimu.fi/pdf/lammitysohje.pdf

Kysyjän kommentti

Selkeät ohjeet, kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.11.2010 - 08:58

Ensin hyvällä vedolla eka pesällinen Pelti hyvin auki ettei se sieltä jarruta Siihen tulee tuntuma.Alaluukku auki. Minä joskus 2 pesällistä .
Sitten säädän tuolla alaluukulla sen vedon pienelle.Sillee että se hyvin vetää kuitenkin ei kohinalla.Poltan useimman pesällisen jos ollut kylmä . Riippuu pesän koosta . Mulla pini pesä.

Pesässä puut palaneet , elikkkä hyvä hiillos,laitan pellin mahdollisen peienelle. niinkaun että hiilos on palanut loppuun. Kannattaa sekoittaa sitä kerran kaksi.
Siitä ei saa nousta enään palamis savua .Sitten lopullisesti pelti kiinni.
On yksityiskohtaista riippuen minkälainen uuni on.Sen oppii vaan paljon lämmittämällä samaa uunia.Sitä seuraten ja koekeillen. Kuin pellitkin toimii. Meillä pellit falskaa .Ovat vanhat.

Lisätty: 10.11.2010 - 11:01

Esilämmitys se vasta tärkeä tehtävä.Pesä kun pesä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2010 - 09:01

Siinäkin hommassa on pitkään ja hyvin suoritettu esilämmitys paikallaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2010 - 10:03

Esilämmitys ja sitten lisää pikkuhiljaa puita vähän kerrallaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2010 - 11:00

Kylmä takka täytyy lämmittää pikkuhiljaa, ei nopeasti. Puita poltetaan jonkin verran, annetaan tulla hiillos ja ehkä myös pelti kiinni välillä. Sitten jonkin ajan kuluttua lämmitetään uudelleen. Ei kovin kuumaksi eli tulikuumaksi heti ensimmäisenä päivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2010 - 15:17

Bongarilta tulikin jo hyvä vastaus. Kun tulee pellin kiinnilaittamisen aika jätän sen hieman vielä raolleen. Pelkään sitä häkää kovasti. Sitten kun ei yhtään näy punaista hiillosta laitan kokonaan kiinni. Mutta pikkuhiljaa pitää kylmä tulisija lämmittää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2010 - 23:23

Ihan aluksi kannattaa polttaa sanomalehtipaperia takan hormissa, jotta saadaan aikaan kunnon veto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.11.2010 - 19:50

Ei ole varaavaa takkaa, vain normaali, mutta varovasti aloitan lämmittämisen ja pienellä vedolla sen jälkeen kun tuli on kunnolla syttynyt. Ja kunnoin koivupuilla jotka antavat parhaimman lämmön pienemmälläkin määrällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2010 - 22:02

Hiljaa hyvin hymyilee.
Hosumalla halkeilee.

Hartaasti, hartaasti.
Halkojakin hakkaa.

Hiillokselle hae haukattavaa.
Huomisen huolet hupenee.