Käytettäessä alakarppausta, mainitaan usein, että ota ennen ruokailua 2-3 rkl kookoshiutaleita. Mikä merkitys niillä on?.

Fineli-elintarviketaulukosta katsoin jo mitä ne sisältää, mutta ihmettelen mitä taikaa siinä on jos otan kookoshiutaleita. Tämä on nyt taas yhden VHH-höppänän yömyssy. Mutta tosissaan kysyn.

Avainsanat: kookoshiutale

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.11.2010 - 08:03

VAARALLISTA.

Alakarppaus lisää kuolleisuutta. Vähähiilihydraattinen tai runsaasti proteiineja sisältävä ruokavalio lisää naisten kuolleisuutta, osoittaa Journal of Internal Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus.

Tutkimukseen otettiin 42 237 ruotsalaisnaista satunnaisotannalla vuosina 1991–1992. Naiset olivat tutkimuksen alkuvaiheessa 30–49-vuotiaita ja heitä seurattiin 12 vuoden ajan. Heille tehtiin laaja kysely ruokavaliosta.

Mitä vähemmän naiset söivät hiilihydraatteja, tai mitä enemmän he söivät proteiineja, sitä suurempi oli kuolleisuus.

Ruokavalio vaikutti selvästi sydänkuolleisuuteen 40–49-vuotiailla naisilla. Kun aineistosta otettiin se kymmenesosa naisista, jotka käyttivät vähiten hiilihydraatteja tai eniten proteiineja, lisäys kuolleisuuteen oli 13 ja 16 prosenttia muihin verrattuna.

Tutkijat varoittavat tulosten perusteella vähähiilihydraattisen laihdutusdieetin eli alakarppauksen pitkäaikaisvaikutuksista.

Laihtumista varmemmin Atkinsin dieetistä seuraa kohonnut sydän -ja verisuonitautien riski, kommentoi Yleisradiolle professori Stefan Rössner Karoliinisesta instituutista.

Lähteet:
googletin kun en tiennyt

Kysyjän kommentti

Kiitos kuolleisuusennusteestasi kookoshiutaleiden syöjille.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.11.2010 - 05:19

kookoshiutaleissa on paljon kuituja.
kookos( -maito, -kerma, -öljy, -pähkinät, -hiutaleet ) on tervetullut lisä moneen ateriaan, varsinkin vhh-ruokavaliossa.
(karppaus.info)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2010 - 08:23

Hiilihydraattitietoiset ruokavaliot voidaan puolestaan jakaa kolmeen eri kategoriaan: ketokarppaus, alakarppaus ja hyväkarppaus. Rajanveto eri suuntien välillä kulkee päivittäisten hiilihydraattimäärien saannissa. Ketokarppi (joka usein laihduttaa) nauttii päivässä noin 20g hiilareita, alakarppi 20-80 (100) ja hyväkarppi voi ylittää sadan gramman reippaastikin.

www.mirjanetti.net/karppaus/index.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.11.2010 - 10:24

Kookoshiutaleista en tiedä, mutta itse käytän päivittäin kookosöljyä ruoanlaittoon, kahviin jne. Terveellistä rasvaa, joka edistää rasvanpolttoa. Hyvä ruoanlaitossa, sillä kestää korkeita lämpötiloja.