Millaista ruokaa on musakka?

Avainsanat: musakka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.10.2010 - 21:13

Lempiruokani, joka maistuu kaikkein parhaimmalta pienessäkreikkalaisessa tavernassa syötynä. Alla ohje, jota muunnellen olen tehnytvarmaan satoja kertoja tätäherkkua omassa keittiössä:

Mussaka

(4 annosta)

400 g munakoisoa

2 tl suolaa

2 keltasipulia

2 tl öljyä

350 g paistijauhelihaa

2 rkl tomaattisosetta

1 prk säilöttyjä tomaatteja n. 400 g

1 ½ tl suolaa

mustapippuria

½ tl oreganoa

½ tl basilikaa

Kastike:

4 dl rasvatonta maitoa

3 rkl vehnäjauhoja

100 g juustoraastetta

suolaa, pippuria

Huuhdo munakoisot ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi. Aseta viipaleet kulhoon ja ripottele niille suolaa. Kuori ja silppua sipulit. Hauduta ne pehmeiksi 1 tl:ssa öljyä paistinpannussa melko miedolla lämmöllä. Lisää lämpöä vähän ja pane pannuun jauheliha. Paista sitä samalla sekoittaen.

Lisää tomaattisose ja säilötyt tomaatit liemineen. Suolaa ja mausta. Haihduta nestettä antamalla seoksen kiehua miedolla lämmöllä ilman kantta 15- 20 min.

Kastike: Kuumenna 3 dl maitoa kattilassa. Vatkaa jauhot ja loppu maito suurustukseksi. Keitä kastiketta miedolla lämmöllä 3-5 min ja sekoita koko ajan.

Ota kattila levyltä ja sekoita juustoraaste kastikkeeseen. Mausta suolalla ja pippurilla makusi mukaan. Huuhdo munakoisot kylmässä vedessä ja purista niistä pois mahdollisimman paljon nestettä. Hauduta viipaleet jäljellä olevassa öljyssä paistinpannussa keskilämmöllä.

Lado munakoisoviipaleet kerroksittain jauhelihaseoksen kanssa uunivuokaan. Levitä pinnalle juustokastike. Kuorruta uunissa (225°), kunnes pinta on ruskistunut, n. 15 min. Tarjoa lehtisalaatin kera.

Kysyjän kommentti

Tätä on pakko kokeilla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 27.10.2010 - 18:09

Tuo linkki osaa kertoa paremmin kuin minä:
translate.google.fi/translat...26prmd%3Di

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 18:10

kreikassa käyneet ovat varmasti syöneet useampiakin verisioita, munakoisoa jauhelihaa ym. ...

tässäpä hyvä resepti

www.kotikokki.net/reseptit/n...4/Moussaka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 18:11

Rodoksella oli musaka hyvin suosittu ruoka, se oli jauheli-vihannespitoinen ja mausteinen ruoka.
Kotimaisesti sanoisin vihanneksilla täytetty jauhelihamureke.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 19:38

Rodoksella käynyt WAU mikä maku...
www.kotikokki.net/reseptit/n...koisovuoka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 20:20

www.kotikokki.net/reseptit/n...69/Mussaka Tässä aika hyvä resepti kannattaa kokeilla ei ole mousakka vaan musakka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2010 - 07:57

Kyllä se kuuluu näin useamman kerran Kreikassa käyneen suosikkiruokiin. Joka reissulla se on syöty vähintäin kaksi kertaa. Mites sitä sanottiinkaan? "Herkkua ruokapöytään"! Munakoison, tomaatin ja jauhelihan tiesin. Muut ainesosat oli arvauksen puolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2010 - 13:05

Mousaka on eräänlainen munakoisovuoka, resepti löytyy kyllä netistä. Jauheliha Kreikassa on lammasjauheliha ehdottomasti ja sitä käytän itse aina. Mausteeksi tulee kanelia eli sen lihan joukkoon kanelia yrttimausteiden lisäksi.
Mousakaa saa kaikkialla Kreikassa, on tyypillinen lounasruoka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2010 - 14:29

Alkuperä
Lähtöpaikkakunta
Middle East (cooked salad form),
Greece (3-layer form),
Turkey (saute form),
Bulgaria, Romania (3-layer form)
Lähi-itä (keitetty salaatti lomake),
Kreikka (3-kerros muodossa),
Turkki (Paista lomake),
Bulgaria, Romania (3-kerros muodossa)

Tiedot
Main course Pääruoka
Tarjoilu lämpötila Hot Hot
Tärkein ainesosat) Munakoiso tai perunoita ja lihaa
Muunnelmat Useita

Lähteet:
en.wikipedia.org/wiki/Moussaka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2010 - 14:46

Mussaka on ruoka, jota en suostu Kreikassa syömään. Teen itse huomattavasti parempaa. Kunnon raaka-aineet ja mausteita huomattavasti alkuperäistä enemmän, niin hyvää tulee.