Mitä kaikkia muutoksia luonnossa olet pannut merkille syksyn tultua ?

Oletko esimerkiksi pannut merkille tämän ?

rajavartija.blogspot.com/201...eraat.html

Lisätty: 02.11.2010 - 21:48

syksyn merkki se tämäkin, katusoittajat katoavat .....

valperi-ontheroad.blogspot.c...tajat.html

Avainsanat: syysvaellus linnut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.10.2010 - 19:11

Olen kyllä linnustoa seuraillut ja ruokinta käynnistynyt. Mutta ei meillä tuon näköisiä lintuja ole näkynyt. Mutta syöneet pihlajan marjoja, talitintit ja mustarastaat.Linnuilla pitkä yö käynnistynyt ilman ruokaa. Pimeää on ainakin 13 h .Aamuisin hirveen kova kiire lintulaudoille.Ihminenkin laihtuisi, kun talven noudattaisi lintujen diettiä.Aika vähiin linnusto käynyt verrattuna toukokuulle.

Puut on muuttaneet asun alastomaksi. Lehtiä mattonaan joka paikassa pitkin luontoa ja pihoja.Tänään menin haravalla,tekemään kasoja. Ettei liiskaannu kulkuväylille .Sitä touhua kyllä piisaa.Luonto muuttunut odotuksen puolelle. Koska se kylmä ja talvi lopullisesti tulee.

Hiljaisuus on sanoin kuvaamatonta .Jossan pieni vieno kirkas viserrys etsii nukkumapaikkaa yöksi ,rakennuksista tai kuusen oksilta.Kylmän henkäys, taitaa mennä ensi yö pakkasen puolelle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.10.2010 - 20:06

Tilhiä olen nähnyt,mutta en tikliä.Punatulkut ovat tulleet metsästä lähemmäs asutusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.10.2010 - 20:35

Tilhiä ja tikliä en ole nähnyt. Kurkiaura lensi ja myös äänteli komeasti tuossa jokin aika sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.10.2010 - 20:42

Muuttolintujen muutot olen seurannut ja talitiaiset etsivät pesätarpeitaan,niin ainankin kuvittelen,kun tuppaavat nokkimaan villa saaliani joka oli parvekkeella tuulettumassa.Tilhiä on isoina parvina ja tietysti sirkat eivät enää siritä.Oravat jemmailevat sieniä ruoakseen,mutta eivät aina muista jemmojaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.10.2010 - 22:12

Täällä keskustassa ei kovinkaan kummoisia luonnonilmiöitä voi tutkiskella, mutta "Stadin kundit" eli varpuset kyllä parveilevat viereisellä kadulla aina samassa kohdin, ehkäpä joku vie niille jotain pientä mutusteltavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.10.2010 - 23:56

En ole tuota veijaria tavannut, mutta lintuja on valtavasti tullut ruokintapaikalleni sekä kaksi oravaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 02:30

En ole näihin lintu asioihin perehtynyt. Kylmää ja koleaa vain on, jäseniä kolottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 10:13

Eilen kunlenkillä olin näin pihlajan marjo syömässä olevan tilhiparven (n. 30). Harmittelin kun ei ollut kameraa mukana. Niitä näkee silloin tällöin, kuten muitakin lintuja. Tässä ihan kotipihalta lähtiessä on hienot ulkoilumaastot. On kaavoituksessa merkittynä viher- ja ulkoilualueeksi. Ehkä parhaimmat Turussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 10:50

Eipä tässä ole paljoa muuta huomannut kuin että puut ovat jo melkein tyhjiä lehdistä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.10.2010 - 18:08

Minusta puissa on paljon lehtiä vielä, mutta noihin lintumaailman asioihin en voi paljon perehtyä, kun asun aivan pikkukaupungin keskustassa. Mutta oli yksi aamu minun lasitetulla parvekkellani talitiainen tiitittämässä. Kaipa se oli se pieni lintunen sieltä toisesta maasta terveisiä tuomassa minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.10.2010 - 10:02

Paljonkin olen huomannut puista lehdet pudonneet, ilmat kylmenneet, pimeää aikaisemmin illalla.Meillä lintujen ruokinta alkanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.11.2010 - 14:27

Lintuja näkee nyt aivan eri tavalla kun kesällä. Se etu on siitä kun puut pudottavat lehtensä. Linnut syövät pihlajanmarjoja ahkerasti ja myös jotain muuta syötävää puista näyttää löytyvän.