Pitääkö sulle antaa köpsettä

auttakaas nyt pohojalaaset kun sen saa tosta tolukkua, enkä löydä edes googlesta ...

Lisätty: 13.10.2010 - 21:52

kiitti palisanteri, nyt uskallan nukkua yöni rauhassa

Avainsanat: köpsettä murre

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.10.2010 - 21:47

ei kunnon selekäsaunaa,
vaan vähä niinku leikkimieles pikkuusen rankaasta,
jos oot ollu tottelematoon tai teheny jotaki uuliikaa.

antaa vaikkapas tukkapöllyä.
mutta ei tosisnansa, vaan niinku vähä leikillänsä.

avomieheni on savolaasta syntyperää, ja se riepu ei hoksaa kaikinaijoon mitä mää sille flatajan.

Lisätty: 14.10.2010 - 11:27

köpsehtiminen ja käpsehtiminen on aivan eri asia, kuin se mitä Valperi kysyi.

pitääskö antaa köpsettä, on tosi vanha tämän murrealueen sanonta. en ole aikoihin sitä kuullut, se sukupolvi joka käytti kaikenlaisia vanhoja sanoja on jo kohta hävinnyt.
verha, kooli, kokki, toiska, nappo, foori, lanttalauree jne.

täällä hauska murretesti, on kyllä muitakin murteita kuin mun paikallista:
www.visakisa.com/quick.php?no=405

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.10.2010 - 21:55

Enpä jäisi tuota pientäkään köpsettä odottelemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2010 - 22:05

Mie lähen karkuun,että en saa köpsettä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2010 - 06:49

Enhaluu saada enkä antaakaan köpsettä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2010 - 08:04

Köpsettä oli minulle aivan vieras sana, vaan ei enää. Jäi mieltä kaivelemaan tuo "flatajan". Veikkaisin puhetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2010 - 09:11

Köpse sanasta miulle tuli mieleeni,että pitää antaa vähän vauhtia.Murteet ovat rikkaus meille Suomalaisille,en häpeä murrettani,sanon reilusti mie.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2010 - 09:30

Minä sain sitten lapsena paljon tuota köpsettä kun olin pahankurinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2010 - 09:38

Vaikka täällä palisanterin aluerajojen alapuolella asunkin, olen kuullut sanaa käytettävän kun sanotaan, että "siellä se köpsehtii taas omia aikojaan". Tarkoittaen hänelle jonkin ehkä rakkaan työn tekoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.10.2010 - 15:21

Noo, jos köpse on jotakin hyvää, makiaa tai muuten vaan sopivaa niin antaas mulle sitten. Muuten ei kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2010 - 11:57

Tuo sanonta ei ole pohjalaista ellei sitten eteläsellaista. Kantasana voi olla keps ja se taas tarkoittaa keppiä. Jos joku sen hvyväksi mieltää, siitä vaan!
Kyllä se on kepillä kurittamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2010 - 21:20

Juu, antaa tulla vaan! Kaikki on saatuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.10.2010 - 21:21

Täysin vieras sana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.10.2010 - 10:12

Ainakaan en vastaa myöntävästi kun en tunne koko sanaa... =D