Vapaaehtoistyö kunniaan. Mitä mieltä? Hienoa, että ihmiset jaksavat ja viitsivät. Kunnioitan suuresti niitä tekijöitä.

yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...origin=rss

Avainsanat: vapaaehtoistyö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.10.2010 - 08:37

Olen toiminut SPR:n vapaaehtoistoiminnassa yli 20 vuotta, nyttemmin en enää.
Nyt teen eräänlaista vapaaehtoistyötä puolueen riveissä. SPR: työ on seurustelua ja siis henkistä tukea, siellä ei ole tarkoitus tehdä mitään varsinaisesti, sitä varten ovat muut tahot. Keskustelu esim. vanhuksen kanssa on tärkeä asia ja sen kummemmin uskontoa kuin polittiikkaan ei saa sekoittaa tuohon työhön.
Maaseutu ja iso kaupunki eroavat "lähiyhteistyössä" aika paljon luonnollisesti.

Lisätty: 13.10.2010 - 13:00

täytyy toki huomata että vapaaehtoistyön kautta auttaminen ei saa mennä liiallisuuksiin eli ammattilaisille täytyy antaa työntekijöinä mahdollisuus olla töissä. Tuossa kohtaa on jossain menty (laitosten taholta) liiallisuuksiin eli on käytetty vapaaehtoisia ja omaisia hyväksi ja työvoimaa vähennetty.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksistanne. Asuessani Kuopiossa toimin myöskin SPR:n ystäväpalvelussa. Mielenkiintoista työtä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.10.2010 - 17:06

Kyllä se on hieno ja kunnioitettava asia,että jaksaavat tehdä vapaaehtoista työtä,pyyteettä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 17:37

Helppo ja hyvä työ on veren luovutus vapaaehtois"työnä".Kaikille se ei ole mahdollista.
Luovutin 98 kertaa verta,enää eivät ota.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 18:54

On kyllä ihana asia,jos ihmiset jaksavat tehdä vapaaetoistyötä..On niin paljon ihmisiä jotka ovat todella avun tarpeessa...olen sen huomannut nyt 7:män vuoden aikana..vaikka itse saan pientä palkaa työstäni..todella mielekästä antoisaa työtä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 19:00

ieno asia kunnioitan vapaaehtoistyöntekijöitä..
Itse kun vaan saisi aikaan samaa, mutta kaipa tuokin katsotaan vapaaehtoistyöksi kun lapsenlapsiani melkein päivittäin kaitsen...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 19:09

Siinä palveleminen molemmin puoleista Toinen saa vapaajan kulumaan rikkaammin ja toinen rakkaammin .Tulee sosiaalista kanssakäymistä .Sitäkautta vaikka mitä.Ihania ihmisiä kun jaksavat panostaa vielä omien asioittenkin jälkeen.Kunnia heille joille kuuluu.Ei itsekkyydellä mitään rakenneta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2010 - 19:42

Avun tarvitsijoita on paljon ja sellaisiakin joista me emme edes tiedä.
Minäkin tein aikoinani vapaehtoistyötä, hoidin hänen asiansa pyykinpesusta ruoka-, ja läääkärissäkäyntieihin asti.
Mutta nyt ovat omat asiani siinä kunnossa, että vapaaehtoistyö on kohdallani tehty, tai en pysty oikein
toista esimerkiksi töissä auttamaan.
Annan täydet pisteet sellaisille henkilöille, jotka jaksavat ja viitsivät vapaaehtoistyötä tehdä.
Olkoot se sitten vaikka miten pientä ja huomaamatonta, mutta monasti ei sitä huomata, että
kun menemme esimerkiksi johonkin tilaisuuteen, miten paljon ja kuinka suuri joukko jo vapaaehtoisia
on takana ollut.paljon on entisajan talkoohenki karissut ainakin kaupunkioloissa.
Täällä maaseudulla se näkyy toimivan paremmin olen sen huomannut.
Kyytiä tarjotaan ja kehoitetaan soittamaan vaikka keskellä yötä jos on hätä sellainen.
Loukkaantuvat jos avusta tarjoaa vaikka maksua, se ei tule kuuloonkaan. Milloin mitäkin pientä nyttyrää tuodaan minullekin vaikka jotain ruokaa, enkä pahastu yhtään siitä. Talkoohenkeä enemmän ja vastuuta lähimmäisestä tarvitaan yhä enenevässä määrin. Pahaa tekee kun ei itse voi enään suuremmin osallistua muuten kun keskusteluun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2010 - 12:15

Vapaaehtoistyö on syntynyt yhteiskunnan aiheuttamasta tarpeesta. Paikkaavat julkisen sektorin palvelutason heikkoutta. Kiitos kuuluu niille, jotka vielä kuuuluvat vaapaaehtoiseen auttajajoukkoon. Tekevät pyyteetöntä työtä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2010 - 19:02

Samoin, kiitän ja kumarran heille jotka sitä tekevät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2010 - 22:12

Vapaaehtoistyö voi olla ihan arkipäiväistäkin, autat esimerkiksi naapuria tai jotain muuta avun tarpeessa olevaa. Tänä aamuna töihin lähtiessä näin mummelin kulkevan aamutossuissa ja trenssissä ulkona, ilman päähinettä tai käsineitä. Kovin kevyesti puettuna 0 asteen keliin. Ajattelin ensin kävellä ohi, mutta minun oli ihan pakko kysyä, että kaikki oli ok. Aloin jututtamaan häntä katsoakseni, ettei hänellä ole sekavuustilaa. Mummeli oli ihan ok ja juttelimme hetken. Hän oli hyvin iloinen keskustelutuokiosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.10.2010 - 10:03

Nostan hattua sellaisille ihmisille jotka sitä tekevät. Heitä saisi olla vain huomattavasti enemmän.
Itse auttelen entisöintihommissa kaveria - saan siitä ajankulua ja iloa itsellenikin.