Onko jänis nisäkäs, jyrsijä. märehtijä vai puolimärehtijä?

Avainsanat: jäniksen ruuansulatus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.10.2010 - 20:45

Märehtii kuin lehmä, mutta hieman vähemmän. Onhan jäniksellä jokunen hammaskin, että puolikas märehtijä on.

Kysyjän kommentti

Näin minäkin ajattelin. Lapsenlapseni opettaja ei vain hyväksynyt vastausta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.10.2010 - 23:13

metsäjänis on nisäkäs ja puolimärehtijä ( syö ruokansa kahteen kertaan).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2010 - 07:43

Märehtiminenhän tarkoittaa sitä että eläin syö ensin ruoan, ja se menee "pikkumahaan", jonka jälkeen se tavallaan oksentaa sen takaisin suuhunsa, pureskelee, nielaisee ruoan ja se menee "isoonmahaan". Kani ei varsinaisesti märehdi, se syö umpisuolipapanat saadakseen niistä tarvittavat vitamiinit, tarkoitus on kuitenkin sama, mutta en nyt tiedä voiko tätä kanin toimenpidettä kutsua märehtimiseksi..

Lähteet:
puput.net/keskustelu/index.p...ic=38460.0

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2010 - 08:59

Ruuansulatus tulikin jo mainittua edellisissä vastauksissa.Metsäjänis on metsän eläin.Koko maassa.Talvella valkoinen.Kasvissyöjä. Rusakko on ruskea ,metsäjänistä isompi ja pitkäkorvaisempi.Jäniksiä ruokin tavisin.Hyvin maistuu pakkasella kaura,punajuuret,porkkanat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2010 - 10:10

Kyllä minä olen kuullut että se luokitellaan jyrsijäksi.Kalvavat ihmisten omenapuutkin pahan näköiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2010 - 17:04

Arvailisin, että nisäkäs naapurin säestämänä. Kyllähän ne omenapuitakin jyrsii, mutta kaiketi nisäkkään sukua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2010 - 20:45

Kyllä minäkin nisäkkeen puolelle käänyn...vaikka jyrsii puita talvella..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2010 - 11:15

Nisäkäs, jyrsijän hampaat, saattaa olla jotain muutakin, mutta ihan mukava eläin, paitsi puutarhassa. Ne se voisi jättää jyrsimättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.10.2010 - 20:24

Ei mikään näistä vaan jänis on fiksu olento joka tajuaa pysyä pois takapihoilta riivaamasta koiraa, mitä taas nämä lähisukulaiset; rusakon perhanat eivät tajua!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.10.2010 - 23:40

Järsijä se on. Ainakin tykkää järsiä meidän omenapuut talvisin.