Valtio perii usein omaisitta kuolleilta omaisuuden. Mihin valtio käyttää tällaiset perinnöt?

Avainsanat: omaisuus perintö valtio

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.09.2010 - 08:27

Valtio saa vuosittain yhä suuremman summan rahaa perillisittä kuolleilta kansalaisilta.
Suurimman osan perinnöstä valtio jakaa vainajan kotikuntaan, jossa se voidaan käyttää esimerkiksi vanhusten hoitoon. Lähes kaikki kiinteä maaomaisuus sen sijaan muutetaan luonnonsuojelualueiksi.
yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...08105.html

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.09.2010 - 09:24

En osaa sanoa toi on kunnia kysymys valtiolle. Ei luulisi tänä päivänä että kukaan jätää omaisuuden valtiolle tai kunnalle. Mutta kait niitäkin sitten on.Surku asia. MUtta onhan se tietenkin kansalaisille takaisin kun ajattelee tarkemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2010 - 10:09

Sisältö

Valtiolle perintönä tulleen omaisuuden hakeminen

Kaikki omaisuus ei jää valtiolle. Perittävän kotikunnalla, kuolinpesään kuuluvan kiinteistön sijaintikunnalla ja vainajalle läheisillä henkilöillä on mahdollisuus hakea valtiolle perintönä tullutta omaisuutta itselleen. Päätös perintöomaisuuden edelleen luovuttamisesta tai valtiolla pysyttämisestä tehdään, kun kuolemasta on kulunut vuosi. Luovuttaminen läheiselle tai kunnalle tapahtuu hakemuksesta. Hakemus on toimitettava Valtiokonttoriin vuoden kuluessa perittävän kuolemasta. Myös myöhemmin tehty hakemus voidaan ottaa huomioon, jos se saapuu Valtiokonttoriin ennen kuin päätös on tehty. Jos omaisuuden perunkirjoitusarvo on enintään 750 000 euroa, päätöksen tekee Valtiokonttori. Suuremman omaisuuden osalta päätöksen tekee valtioneuvosto.
Omaisuuden pysyttäminen valtiolla

Kuolinpesän omaisuutta pysytetään valtion omistuksessa, jos pysyttämiseen on erityistä syytä. Käytännössä valtion omistuksessa pidetään kiinteistöjä ja arvokasta irtaimistoa, joka soveltuu esimerkiksi julkisiin taidekokoelmiin tai museoihin. Kun kuolinpesään kuuluu tällaista omaisuutta, Valtiokonttori lähettää ministeriöille, tai taidekokoelmien ja museaalisesti arvokkaan omaisuuden kyseessä ollessa museovirastolle, lausuntopyynnön sen selvittämiseksi, onko omaisuuden pysyttämiseen valtiolla erityinen syy. Useimmiten jokin ministeriö esittää käyttötarpeen kiinteistöille. Kiinteistöt menevät pääsääntöisesti ympäristöministeriön, Metsähallituksen tai maa- ja metsätalousministeriön käyttöön. Nämä käyttävät kiinteistöt suoraan luonnonsuojeluun, luonnonsuojelun vaihtomaaksi tai lisäalueeksi maanviljelijöille. Arvotaide ja museaalisesti arvokas omaisuus sijoitetaan eri museoiden kokoelmiin. Jos pesässä on huomattava määrä rahavaroja, myös osa niistä pysytetään vakiintuneen käytännön mukaisesti valtiolla.
Omaisuuden luovuttaminen perittävän läheiselle

Valtiokonttori voi päättää, että valtion saama omaisuus luovutetaan kokonaan tai osittain perittävän läheiselle. Henkilö, joka katsoo olevansa perillisittä kuolleen läheinen ja haluaa hakea omaisuutta itselleen, voi lähettää kirjallisen vapaamuotoisen hakemuksen Valtiokonttoriin. Myös Valtiokonttorin valtuuttamia pesänhoitajia on kehotettu ilmoittamaan hakemismahdollisuudesta henkilölle, jolle omaisuus saattaisi tulla luovutettavaksi. Hakijan tulee hakemuksessa osoittaa, että hän oli perittävän läheinen. Parhaiten tämä tapahtuu kertomalla hakijan ja perittävän välisestä suhteesta omin sanoin. Esimerkkejä tässä tarkoitetusta läheisyydestä ovat avopuolisoiden välinen suhde, kasvattilapsen ja -vanhemman välinen suhde sekä pitkäaikainen hoitosuhde. Hakemukseen on liitettävä kahden sekä perinnönjättäjän että hakijan tunteneen henkilön kirjallinen, valaehtoinen todistus siitä, että hakemuksessa esitetyt tiedot pitävät paikkansa. Todistajien osoitteet ja puhelinnumerot on hyvä liittää todistukseen mahdollista yhteydenottoa varten.

Mikäli jokin ministeriö on esittänyt, että yksityisen henkilön hakeman omaisuuden pysyttämiseen valtiolla on erityistä syytä, omaisuus voidaan luovuttaa yksityiselle hakijalle vain, jos tämä voi läheisyyden lisäksi osoittaa, että luovutus vastaisi perittävän viimeistä tahtoa.

Omaisuuden luovuttaminen kunnalle

Ellei omaisuutta pysytetä edellä kuvatun mukaisesti valtiolla eikä sitä luovuteta perittävän läheiselle, omaisuus luovutetaan perittävän kotikunnalle. Kiinteä omaisuus luovutetaan kiinteistön sijaintikunnalle. Hakemuksessaan kunnan tulee ilmoittaa jokin sosiaalinen tai kulttuuriin liittyvä käyttötarve omaisuudelle. Hakemismahdollisuudesta kunnille ilmoittaa Valtiokonttorin valtuuttama pesänhoitaja. Kun asiaa käsitellään kunnassa, on tärkeää huomata, että henkilön kokonaisvarallisuuden ilmaisevat perukirjatiedot ovat salassa pidettäviä.

Lähteet:
www.valtiokonttori.fi/Public...deid=18362

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2010 - 11:17

En murehdi tuollaisista, ei lapsia eikä omaisuutta. Täällä se on lueteltu;
www.taloussanomat.fi/kotimaa...1013305/12
Hirvipaistiakaan en saa, jos kaadan maantiellä hirven autollani polliisit myy lihat huutokaupalla. Meniskö tuo noin?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2010 - 19:35

kierrätykseenhän ne menevät parhaaksi katsotulla tavalla jos ei ole omaa tahtoaan ilmaissut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.09.2010 - 23:39

Hyvin ainakin valtio rikastuu näistä,kenpä tietäis minne käyttä rahat valtio..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2010 - 16:26

Pohjattomaan kassaan. Osa kunnalle ja loput valtiolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.09.2010 - 19:35

Valtion kassaan kyllä mahtuvat isot ja pienet perinnöt mutta hyvä asian sentään se, että ainakin osa perinnöistä ohjautuu vainajan kotikuntaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 01.10.2010 - 23:06

Jotta totuus asiaan tulee, tuota pitää kysyä valtiolta.