Tiedätkö mistä sanonta:Vettä tuli kun"Esterin pers...tä"?

Lisätty: 18.09.2010 - 19:01

Käsitykseni mukaan liittyy siipiratasalukseen....?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.09.2010 - 19:07

En tiedä mistä sanonta tullut...mutta meillä Kotkassa tuli äskettäin vettä,kun "Eserin"pers...tä..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.09.2010 - 19:14

Erään teorian mukaan sanonta, "Vettä kuin Esterin perseestä", juontaa juurensa palokunnasta, Esteri-merkkisestä vesipumpusta jota valmistetaan vielä tänäkin päivänä Itävallassa. Toisen teorian mukaan sanonta tulee Suomen historian ensimmäisestä siipiratasaluksesta, jonka nimi oli ESTER.

joskus maailman aikaan (60-luvulla) oli semmoinen vesiautomaatti / vesipumppu kuin "Esteri". Tuosta pumpusta kun otti ilmausruuvin irti, niin sitä vettä alkoi tietysti lentämään paineella tuosta reiästä. Ja lähtihän se ruuvi välillä itsekseenkin irti ja silloin vettä lensi ilmaan vähän pirusti. Tuo ilmausruuvi oli vielä automaatin takaosassa. Itse pumppu on siis vehkeen etuosassa. Vettä tuli siis kuin Esterin perseestä kun ilmausruuvi lähti irti.

kuva Esteristä

valperi.blogspot.com/2010/04...steri.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 19:15

On joskus alun alkaen voinut olla vesipumpun nimi tuo Esteri. Sitä kun on käytetty vaikka tulipalon sammuttamiseen.Pumppu imi veten , kun toisestapäästä lensi ulospäin .Niinsanotusti per....tä.
perästä.Joku hihkassu hädissään tuon lauseen joka levinyt ja vääristynytkin moneen muotoon,ajan saatossa.Esteri oli todennäköisesti rautaa ei lihaa.

Lisätty: 18.09.2010 - 21:04

Oma ajatus aika hyvä vai mitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 19:23

Paloruiskusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 19:32

En tiedä mutta sanonnan olen kuullut lapsesta asti, kaikkea täällä oppii...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 19:48

Voi olla,että Esteri oli aikanaan kova pissimään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 22:02

En tiedä mistä tulee, mutta sanonta on hyvinkin tuttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 00:27

Sanonta lienee yhtä tuttu kuin.. kusettaa ku palokunnan hevosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.09.2010 - 10:48

Tuttu juttu, mutta alkuperää en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.09.2010 - 21:48

En tiedä, mutta se täytyy todeta että aika vuotavainen se Esterin takalisto on viime päivinä ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.09.2010 - 11:17

On siitä laulukin tehty:

Mull' on kylän suurin kypärä ja letku letkeä.
Kun mä ruiskutan ei palo kestä montaa hetkeä.
Tulta päin, tulta päin, tulta päin.
Kylän suurin kypärä ja letku näin!