Hyvää huomenta! Ennen ruisleipä oli aina tummaa,nykyisin voi olla myös vaaleata.Miksi?

Lisätty: 15.09.2010 - 08:20

Aamukahvilla söin vaalean ruissämpylän.

Avainsanat: vaalea ruisleipä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.09.2010 - 22:05

Vaaleaa ruisleipää ei ole valmistettu hapattamalla, kuten näissä perinteisissä tummissa on. Vaalea on silti 100 prosenttisesti ruista. Taikaruis on herkkua ja nyt meillä lapsetkin syö ihan innoissaan tervettä ruisleipää :)

Kysyjän kommentti

Leipä miehen(ja naisen)tiellä pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.09.2010 - 10:07

Ennen tehtiin ,käytettiin ruisjauhoja 100%.nykyisin on leivissä noin 70% ruista loppu vehnää.Silti ruisleipää.Vehnä tekee pehmeyttä leipään, pelkästä rukiista tehty kuori kovaa.Niitä on kaikkia versioita tänäpäivänä .Jos haluaa jostain tietyistä jauhoista tehtyä leipää tai sämpylää ,kannattaa lukea aina seloste.

Lisätty: 15.09.2010 - 10:44

Ompas mielenkiintoista kiitos linkistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2010 - 10:35

nythän sitä saa 100% ruisleipää vaaleanakin, leipominenkin on tekniikkalajai ...

_______

"VAASAN tuo markkinoille leivän, jossa ensimmäistä kertaa yhdistyvät 100-prosenttinen rukiisuus sekä vaalean leivän pehmeys ja kuohkeus. Vastaavanlaista pehmeää ja kuohkeaa ruisleipää, joka on täysin rukiista valmistettu, ei ole ollut aiemmin markkinoilla."

VAASAN TaikaRuis 100 % -leipien valmistuksessa ei käytetä perinteistä ruistaikinan hapattamismenetelmää. Leivän vilja on samaa ruista, jota käytetään tummassa ruisleivässä.

Lähteet:
www.vaasan.com/public/fi/06_...karuis.jsp

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2010 - 11:17

No just söin tuota Vaasan taikaruista ja hyvää on. Perinteistä ruisleipää en voi syödä paitsi joskus sellaista jota ei ole hiivalla kohotettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2010 - 11:33

Vaalea ruisleipä on sitä että sitä ei ole hapatettu (juuri).

Lähteet:
www.vaasan.com/public/fi/06_...karuis.jsp

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2010 - 14:06

Vaaleita ruissämpylöitä on ollut jo jonkin aikaa myynnissä, itsekin käytin niitä, kun vielä leipä maistui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.09.2010 - 23:02

Se on ihan hyvä keksintä,että saa mys vaaleaa pemeää ruisleipää..Tulee todella paljon syötyä ruileipää..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 01:52

Tietääkseni vaalean ja tumman leivän erona on nimenomaan leivässä olavan hiilarin GI-arvo, ts. se, kuinka nopeasti hiilari potkii. Vaaleassa leivässä (vehnäleivässä) GI-arvot ovat huomattavasti korkeampia kuin ruisleivässä, eli vaalea leipä nostaa insutasoja huomattavasti enemmän ja lihottaa näin ollen enemmän. Kannattaa kuitenkin huomata, että vaikka leipä myydään ruisleipänä, siinä todennäköisesti on joukossa myös vehnäjauhoja, itse en tiedä kuin muutaman oikeasti aidon markkinoilla olevan ruisleivän. Itse syön oikeastaan vain ja ainoastaan tummaa leipää, osittain em. syistä, osittain siksi, että se vaan on niin helkkarin hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.09.2010 - 09:24

Olisi oikein, jos asetettaisiin raja sille, mitä saa kutsua ruisleiväksi. Pakkauksen takaa näkee ruispitoisuuden. Kutsutaanhan ruissämpyläksi sellaistakin, jossa on ainoastaan 30 % ruista. Minusta pitäisi olla vähintään 70 % ruista, ennen kuin saisi nimitystä käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.09.2010 - 21:37

Niin - ennen oli ruisleipä ruisleipää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.09.2010 - 12:53

Tulipahan tämäkin opittua, olen luullut että oikea ruisleipä on aina tummaa.