Hanhet alkavat muuttaa.

Olin aamukahvilla parvekkeella,kun yläilmoista alkoi kuulua melkoinen meteli,3 suurta hanhi parvea teki muuttoa,lentivät niin alhaalla,että näin ne selvästi ja kuulin myös.Haikeus valtasi mieleni ja kyynelkin vierähti poskelleni.Asumme heidän muutto reitillä ja sama toistuu keväällä ja näin syksyllä.

Avainsanat: hanhet upea näky

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.09.2010 - 10:24

Tuossa lähipellolla niitä oli ainakin viisikymmentä. Kerääntyivät parveksi ja lentoon. Oli siinä aikamoinen meteli. Joutsenet kokoontuivat jo menneellä viikolla. Pikkulinnut kerääntyvät istumaan sähkölinjoille ja pyrähtelevät lentoon. Ei aikaakaan, kun kurkiaurat peittävät taivaankannen. Tuosta mökin yli ne lentelevät vuosittain suurissa parvissa, kuten muutkin muuttolinnut. Kaunista on katsella.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.09.2010 - 08:45

tänne rantapelloille ne nyt kokoontuvat tankkaamaan ennenkuin lähtevät varsinaiselle muuttovaellukselle, kokoontumista on jatkunut jo viikonverran, suurimmat parvet ovat jo tuhansien yksilöiden luokkaa .... niin ne kesävieraat tekee lähtöään ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2010 - 08:52

Nyt kun kesä mennyt on, syksy saapuu, hanhetkin karkoittaen... Täksi viikoksi on vielä lämmintä luvassa, joten nautitaan jokaisesta aurinkoisesta päivästä. Täällä keskustassa ei juurikaan luonnon ihmeitä näe, toki pikkuruisessa viherpihassamme jotain syksyn merkkejä on olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2010 - 09:02

Vielä viime vuonna asuessani Viikin lähellä, jokaaamuinen ja iltainen lento oli talomme yli kun lintuparvet
kävivät tankaamassa itseään pitkä lentomatkaa varten Viikin tilan pelloilla.
Nyt ei näe niitä, voi miten ikävä tulikaan sitäkin hommaa kun ei nyt ole. Tuli aivan kaipaus siihen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2010 - 14:07

Viimevuonna kun olin poikani luona Mietoisissa kylässä niin heidän kotinsa yli lensi parvi, upeata katseltavaa.
Varma syksyn merkkihän tuo on...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2010 - 14:43

Kyllä se saa sellaisen tunne mylläkän, ihmisen sisällä aikaseskseen.Kun näkee ja kuulee lintujen poismuuton.Sama kun saapuuvat on ilosempi tunne .Se on syksyn ja talventulon vahvoja merkkejä. Linnusto vähenee ja hiljaisuus laskeutuu luontoon.Se on vuodenaikojen kovimpia koittelemuksia eläinkunnalle.Haikeaksi mielen saa syksyn muutot.Minä joskus niille heilutan että menkäähän turvallisesti ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2010 - 22:21

Kyllä minäkin olen todennut,että hanhet lähtvät pois miedän luonta..Se on selvä syksyn merkki....pitää odottaa kevätttä..että hanhet saapuvat takaisin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2010 - 00:20

Voi miten kaunista ja liikuttavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.09.2010 - 21:20

Oi jospa ihminenkin voisi muuttaa syksyisin maihin lämpöisiin ja saapua taas kevään kynnyksellä ihailemaan kaunista kotimaatamme.
En ole vielä meidän taivaallamme nähnyt muuttoparvia.
Keskiviikkoiltana oli kyllä tuolla yhdellä pellolla pari joutsenta ja iso lauma kurkia. Muuttoako siellä suunnittelivat, söivät viljaa kupunsa täyteen jaksaakseen nousta siivilleen uusia tuulia kohti.