Missä sijaitsee ristikukkula?

Avainsanat: ristikukkula

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2010 - 22:53

Liettuassa.

Uskonnollinen merkitys
Ristikukkula, jonne ihmiset Liettuasta ja muista maista ovat tuoneet ristejä jo parin vuosisadan ajan, todistaa kristillisen yhteisön uskollisuudesta sekä luottamuksesta Kristukseen ja hänen ristiinsä. Kukkula on ilmentymä ihmisten rohkeasta uskonnollisuudesta. Se ei ole vain surun ja kuoleman, vaan myös uskon, rakkauden ja uhrauksen symboli. Paavi siunasi Liettuan kansan ja kaikki Euroopan kristityt Ristikukkulalla.

Miten matkustaa Ristikukkulalle
Ristikukkula sijaitsee keskellä viljelyskelpoista maata, kuudentoista kilometrin päässä Siauliaista. Ristikukkula on 60 metriä pitkä ja 40-50 metriä leveä.

Autolla
Aja A 12 -tietä Joniskisin ja Riian suuntaan. Käänny oikeaan, kun tulet merkin “Kryziu Kalnas - 2 km” kohdalle. Ristikukkulan lähelle on avattu uusi parkkipaikka. Pysäköintimaksu busseille 40 Lt (yli 40 istumapaikkaa), 30 Lt
(korkeintaan 40 istumapaikkaa), 20 Lt minibusseille ja asuntoautoille. Maksuton yksityisille henkilöautoille.

Julkinen liikenne
Ristikukkulalle pääsee kätevästi bussilla. Bussi kulkee Siauliain ja Ristikukkulan väliä muutaman kerran päivässä: Siauliain linja-autoasema, laituri 2 Joniskisin suuntaan. Jää pois Domantain pysäkillä.

Historia
Ristikukkulan ristit mainittiin ensimmäisen kerran aikakirjoissa vuonna 1850, mutta uskotaan, että ensimmäiset ristit tuotiin paikalle jo muutamaa vuosikymmentä aiemmin. Vuoden 1831 kapinassa omaisensa menettäneet perheet toivat ristejä kukkulalle, sillä tsaarinaikainen hallitus ei sallinut perheiden kunnioittaa kuolleita säädyllisesti tuohon aikaan. Samasta syystä ristien määrä kasvoi vuoden 1863 toisen kapinan jälkeen.

1900-luvun alussa Ristikukkula oli jo tunnettu nähtävyys. Lukuisat pyhiinvaeltajat vierailivat kukkulalla ja lisäksi siitä tuli suosittu messu- ja hartauspaikka. Neuvostohallitus piti ristejä ja kukkulaa vihamielisenä ja tuhoisana symbolina. Vuonna 1961 puu-, kivi- ja betoniristit katkottiin tai rikottiin ja haudattiin. Metallisia ristejä puolestaan käytettiin romumetallina. Itse kukkula tuhottiin useaan otteeseen maansiirtotraktoreilla. Vuosien 1973-1975 välisenä aikana tuhottiin julkisesti noin 500 ristiä vuosittain. Myöhemmin käytettiin hieman hienostuneempia keinoja: ristejä tuhottiin sillä verukkeella, että niillä ei katsottu olevan taiteellista arvoa; erilaisten ”kulkutautien” sanottiin riehuvan alueella, jotta ihmisiltä voitiin kieltää pääsy sinne ja teitä suljettiin poliisin toimesta. Kukkulaa vartioivat sekä neuvostoarmeija että KGB. Vuosina 1978 ja 1979 alue yritettiin peittää vedellä muutamaan otteeseen. Yritykset estää ihmisiä vierailemasta kukkulalla olivat tuloksettomia, sillä ristejä ilmestyi aina öisin lisää.

Poliittisten muutosten jälkeen vuonna 1988 Ristikukkulan arvostus muuttui täysin. Kukkula sai maailmanlaajuista mainetta, kun paavi Johannes Paavali II vieraili Ristikukkulalla 7. syyskuuta 1993. Paavi oli erityisen liikuttunut rististä, jossa oli rukous hänen terveytensä puolesta sen jälkeen, kun hän oli kamppaillut elämästään vuonna 1981.

Vuonna 1997 kirkko aloitti jälleen hartaudet kukkulalla. Hartauksia järjestetään joka vuosi heinäkuun viimeisenä sunnuntaina.

Ristien lukumäärä
On vaikea kuvitella näin suurta määrää ristejä yhdessä paikassa. Jokainen risti kertoo henkilökohtaisesta tai yhteiskunnallisesta epäonnesta ja katastrofista. Esimerkiksi eräs risti tuotiin paikalle autolautta Estonian haaksirikon jälkeen.

Ristien lukumäärän laski ensimmäisen kerran Ksywicki 1900-luvulla. Historiallisissa aikakirjoissa hän mainitsee ristejä olleen kukkulalla 130. Kaksi vuotta myöhemmin niitä oli jo 155 kappaletta.

Toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1922 kukkulalla oli 50 ristiä, mutta vuonna 1938 niitä oli jo yli 400.

Vuonna 1961 neuvostohallitus hävitti yli 5000 ristiä ja vuoteen 1975 mennessä 1200 ristiä lisää.

Poliittisten muutosten jälkeen innokkaat Siauliain kaupungin asukkaat laskivat ristien määrän. He löysivät 14 387 suurta ristiä (1 112 kappaletta oli 3-4 metriä pitkiä, 130 kappaletta jopa pidempiä) ja noin 41 000 pienempää ristiä (lyhyempiä kuin 0,5 metriä).

Ristikukkulan luostari
Paavi Johannes Paavali II kannusti uskonveljiään rakentamaan luostarin Ristikukkulalle ollessaan vierailulla fransiskaaniluostarissa Italiassa vuonna 1994. Ristikukkulan luostari siunattiin 7. heinäkuuta 2000. Se on rakennettu 300 metrin päähän kukkulasta ja siinä on kuusitoista luostarikammiota. Luostari on ensisijaisesti tarkoitettu Liettuan fransiskaaniveljien käyttöön, mutta se on avoinna myös pyhiinvaeltajille, jotka etsivät rauhaa ja hiljaisuutta.

Kukkulan lähistölle suunnitellaan myös nunnaluostaria.

Kysyjän kommentti

Tässä tuli kait aikas tyhjentävästi. Hyvä Justus.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.09.2010 - 11:19

Yksi Liettuan hienoimmista nähtävyyksistä on 12 kilometrin päässä pienestä Siauliain teollisuuskaupungista, Viina-Riika moottoritien varressa si­jaitseva ristikukkula, Kryziy Kalnas.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 11:36

Liettuan Ristikukkula

"Paavi Johannes Paavali II vieraili kukkulalla syyskuussa 1993. Paavin kehotuksesta fransiskaanimunkit perustivat kukkulan viereen luostarin. Luostari vihittiin käyttöön heinäkuussa 2000. Tarkoitus on perustaa lähistölle myös nunnaluostari. "

kuvia

matkat.domnik.net/img-fi/aih...ttua.shtml

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 14:25

Ristikukkula on Liettuassa, yksi sen maan huomattavimmista nähtävyyksistä. Vielä näkemättä vaikka Liettuassa on monta kertaa tullut käytyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 14:59

Ristinkukkula (Ristikumpu, Ristien kukkula, Ristimäki) on vaikuttava paikka. Se sijaitsee peltojen keskellä
Liettuan pohjoisosassa Siaulian kaupunkia. (Vähän matkaa sivuun Riikaa johtavalta valtatie A 12,lta.
Ristin pystyttämisperinne juontaa juurensa Liettuan keskiajalle.
Ristikukkulalle ristejä on tuotu 1800-luvulta asti.Neuvostoliiton aikaa risteja tuhottiin paljon, mutta 1985
kukkula jätettiin rauhaan. Aina tuhotun ristin tilalle tuotiin uusi, joko suuri itse kaiverrettu risti tai sitten pieni
perinteinen puuristituominen tapahtui jopa yöllä ja kaipa se tuhoaminenkin tapahtui pimeän aikaan.
Ristin kukkulan tarina on hieno esimerkki siitä, kuinka usko antoi , liettualaisille voimaa neuvostomiehitystä
kohtaa.Liettualaisilla on kukkulansa ja Puolalla Paavinsa.
Paavi Johannes Paavali II vieraili kukkulalla 1993 ja kehoitti fransiskaanimunkkeja rakentamaan kukkulan viereen luostarin. Luostari tuli ja vihittiin käyttöön v.2000.
Nimenomaan katolisissa maissa kirkon merkitys vastavainossa kommunismia vastaan oli keskeinen
Omaa ristiäni en ole sinne vienyt, mutta jos matkani sinne johtaisi, niin tiedä vaikka vielä veisin.

Lisätty: 03.09.2010 - 15:01

Hyvin kiinnosta aihe minulle, parempi kuin se 2-tahtinen auto. mutta kiitos jokaiselle jotakin.

Lähteet:
googlesta kaivettu eri kohdista tietoja, liiankin kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 16:51

Ristikukkula sijaitsee Liettuassa Šiauliain ja Jelgavan välissä, muistaakseni parikymmentä km Šiauliaista pohjoiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 20:06

Ystäväni on perheensä kanssa siellä käynyt on sellainen paikka jonne voisin itsekin mennä ( olen katsonut hänen valokuvansa sieltä)

www.sacredsites.com/europe/l...uania.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 20:40

Ei ole tullut käytyä ristinkukkulalla Liettuassa..Olisi kyllä kiva joskus käydä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 22:43

Ristikukkula (oikea nimi kukkulalle) sijaitsee Liettuassa.Pitäisi käydä koska ko. maa on muutoin aika tuttua.

Lähteet:
ei google vaan tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.09.2010 - 22:53

Jos vaikka tiennyt en tuota aiemmin. Niin kanssa napsulaiset kertoivat sen ja minä heitä myötäilen.