Kuka määräsi keskiaikaisen harmaakivikirkon paikan ja kenelle se on omistettu 1500-luvulla?

Avainsanat: paikkakunta hämeessä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.09.2010 - 14:15

Pyhä Birgitta määräsi Lempäälän kirkon paikan.
Tarun mukaan Lempoisten kylän Tarikan talon Birgitta-piika ensimmäisenä huomasi tulen loimun järven takaa ja lähti juoksemaan kohti Aimalaa. Palavasta kirkosta hän ehti pelastaa muutamia pyhimyksenkuvia, joista yksi oli hänen nimikkopyhimyksensä Birgitan kuva.

Niinpä valmistettiin kaksi lauttaa. Toiselle pantiin Pietari ja Paavali sekä toiselle Birgitta ja Magdaleena. Tarkoitus oli, että ”kunne kuvat kulkenevat, sinne kirkko tehtänehen”.

Lähteet:
www.lempaala.fi/kunta_ja_hal...irkon_pai/

Kysyjän kommentti

Tätä minä hain, myönnn, että kysymykseni oli puutteelinen. kiitos Sinulle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.09.2010 - 21:37

Tuonaikaiset kirkot olivat lähinnä Rooman (Paavin ) mielen mukaan sijoitettuja ja niitä löytyy moniltakin paikkakunnilta mm. Hauholta, Vanajalta, Vihdistä (Pyhän Birgitta), Lohjalta (Pyhä Lauri) jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 21:11

Kyllä Vikipedia yllättää

fi.wikipedia.org/wiki/Parainen

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.09.2010 - 22:44

Oi niin kaukana on syntymästäni jotta en tuota tiedä.