Orkidea, selviytyykö vai pitäiskö heittää koko oksa pois!+!??

Sain maaliskuussa kukkivan orkidean. Jonkun aikaa se kukki mutta sitten kukat kuihtu ja putoili pois. Tän jälkeen ei ole enää kukkinut! Ja voin kertoa , että "räky " näyttää suorastaan karmivalta ja anoppi varmaankin tappaa mut kun näkee tuomansa orkidean :D

Laitoin tuon orkidean ikkunan eteen, ei kuitenkaan suoraan auringon paahteeseen ja kastellut olen kerran kaksi kuussa, kun kuulemma niitä ei kovinkaan usein saa kastella. Kastelu on tapahtanut " alta kasteluna ". Nyt tänään lorautin veteen ravinnetta vaikka ohjeessa luki, että sitä saisi käyttää silloin kun kukinta on aktiivinen... Pakko oksan oloa oli jotenkin helpottaa...

Missä vika? Mitä teen? heitänkö mäkeen??:)

Avainsanat: orkidea

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.08.2010 - 07:16

samoin kävi minun orkidealle, ja lopuksi heitin sen pois.
täällä orkideanhoito-opas:
www.circulorosa.eu/fi/orkideaopas.pdf
ja tietopankki:
www.suomenorkideayhdistys.fi...ietopankki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.08.2010 - 08:36

Orkideaa täytyy kastella kerran viikossa siten että ruukku laitetaan esim. käsienpesusaltaaseen, lasketaan vettä ja annetaan olla jonkin aikaa. Ei kastella suoraan rukkuun ja ruukussa täytyy olla pohjassa reikä, niissä muovisissahan on jo. Olen asettanut alkuperäisen muoviruukun ns. orkidearuukkuun joka on lasinen (saa kukkakaupoista tai hyvinvarustettujen liikkeiden viherkasviosastoilta. Olet ilmeisesti kastellut kukkaasi liian harvoin ja ehkä väärin.
Omat orkideani ovat kestäneet noin 10 vuotta parhaimmillaan.
Kaikkien kasvien elinikä on rajallinen ja olen loppujen lopuksi, monien vuosien päästä heittänyt orkidean pois.
Kun orkideaa hoitaa oikein se kukkii vähintään 4 kuukautta, sitten kukat kuihtuvat ja tulee lepotauko. Sitten taas ilmestyy uusia kukkavanoja.
Kyllä orkidea kestää tai vaatii aurinkoa, meillä ne ovat ikkunalla ja saavat aurinkoa. Vetoa ne eivät kyllä kovinkaan paljoa siedä.
Altakastelu on väärin ja orkidealle on ihan oma lannoitteensa jota joskus käytin, mutta lopetin senkin kun kukkivat niin hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 08:48

Ei,elä ny kukkaa pois heitä!Orkidea on upea kasvi joka voi "levätä"ja olla kukkimatta hyvinkin vuoden ja kauemminkin.Itse UPPOkastelen kerran viikossa ympäri vuoden niitä.Epäsäännöllisestä lannoittamisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.Altakastelu ei ole paras mahdollinen vaan upota se kerran viikossa tunniksi HUONEENLÄMPÖISEEN veteen.Tavalliset kukkalannoitteet on orkideoille liian vahvoja ja jos niitä käyttää tulee laimentaa todella paljon.Liika lannoitus rypistyttää lehdet mutta aikaa myöden ne kyllä suoristuvat ja toipuvat kun lannoitteen vaikutus lakkaa.Itselläni on parikymmentä erilaista kämmekkää ja vuosia ovat pärjänneet ilman lannoitetta.Alkuun niitä"ylihoidin"ja ihmettelin kun olivat niin kärsineen näköisiä.Aika ja virheet opettivat,että orkidea on mielenkiintoinen ja vaatimaton mutta kaunis ja kestävä kukka.Ps.Onhan Sinun kukkasi Lasipurkissa tai muuten läpinäkyvässä astiassa...?Ilmajuuret tarvitsevat päivänvaloa!!!

Lähteet:
Harrastan orkideoita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 09:22

Saitkin hyviä neuvoja,itse olisin limpannut menemään ja ostanut uuden tilalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 09:41

Pois pois minäkin syksyllä heitän kaikki raaskut ja keväällä taas valitsen uudet.
Ainoa on pelargonia, jonka olen aikaisemmmin vienyt talven yli, lepäilyttämällä sitä
kellarissa, mutta nyt ei ole sitäkään mahdollisuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.08.2010 - 18:12

Älä heitä vielä pois. Kastele vain kerran viikossa ja muistathan,että orkidea tykkää olla läpinäkyvässä ruukussa jotta juuretkin saavat valoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.09.2010 - 09:39

Anna kaverin huilia, kevään tullen piristyy kummasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.09.2010 - 18:34

Ei kukkakaan jaksa kukkia koko aikaa, lepohetkeä vaatii tämäkin veijari, vettä ja rakkautta vaan.. reseptini..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.09.2010 - 22:38

Yhdellä ystävällä on usampi orkidea..ja saa todella hyvin menestymään...Valoa kaipaavat paljon....kerran viikossa ystävä sanoo,että on uittopäivä....upottaa ruukut veteen ja antaa olla tunnin..eikä muuten kastele. Kukkakaupat myyvät ihan omaa lannoitusta orkideolle..Älä lannistu...yritä tätä konstia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.09.2010 - 22:53

uhkaa heittää roskiin mutta anna olla, siitä ne inostuvat näyttämään parhaimman kukoistuksensa (mummon vanha konsti)