sukunimi luukkosen alkuperä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.09.2008 - 21:01

luukkonen on peri savolainen sukunimi. ja saattaa se olla muuneltu sukunimikin. kuten tämä alla oleva teksti kertoo, minkä kopioin googlesta.

Monet nykyiset sukunimet näyttävätkin olevan vain muunnoksia tai väännöksiä joko aikaisemmista tai toisistaan. Siinä ovat kai eri paikkakuntien murteelliset puhetavat ja varsinkin taitamattomien voudinkirjurien ja pappien huolimaton kirjoitustapa ollut nimiä muuntelemassa. Niinpä esim. Juvalla tavataan 1500-luvulla joukko Mattilaisia eikä yhtään Muttilaista; nykyään on asianlaita aivan päinvastainen, sillä juuri Juvalla tavataan paikallissukuna sukutarinain mukaan hyvin vanha (400 vuotta) suku Muttilainen eikä ollenkaan Mattilaisia. Janetuisesta on muodostunut Jantunen. Samoin Hassinen, Hassonen ja Hatsonen lienevät alkujaan sama nimi. Samoin Hynninen ja Hynynen, Hyytiäinen, Hytönen ja Hyttinen, Häkkinen ja Häkkänen, Iiläinen ja Ylönen, Juuti, Juutinen ja Juutilainen, Kosonen ja Kosunen, Luukkonen ja Luukkainen, Miettinen ja Miettunen, Paunonen ja Paananen, Paasonen ja Pasanen jne. Tavallisesti toinen muoto esiintyy toisella, toinen toisella taholla Savoa. Sanotaanpa Vänttisten ennen olleen Timosia, Hannikaisten Kososia jne.

Lisätty: 08.09.2008 - 21:03

www.genealogia.fi/nimet/nimi85s.htm

Lisätty: 09.09.2008 - 12:36

ei pelkän sukunimen avulla saa kyllä mitään alkuperätutkimusta aikaiseksi. pitäisi tietää vähän isovanhempien ja niiden vanhempien etunimiä, niin silloin voisi jo löytyä sukunimelle tietoja mistä on lähtöisin/ kotoisin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.09.2008 - 23:16

nehän vois olla vaikka teurastaja Luu-Kokkosen jälkeläisiä, vaan kun eivät ole. Luukkosia on niin paljon että alkulähteitäkin on varmasti useampia, ei selviä arvuutelemalla