Mitkä ovat Suurjuhlat tänään, joita tasavallan presidentti Halonen kunnioittaa läsnäolollaan ja pitää tervehdyspuheen?

Lisätty: 18.08.2010 - 00:53

Meillä jokaisellakin olisi aihetta pitää kiitospuhe heille.

Avainsanat: yle uutiset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.08.2010 - 11:51

Presidentti Halonen tervehtii 70-vuotiasta Sotainvalidien Veljesliittoa

Sotainvalidien Veljesliiton kolmipäiväiset 70-vuotisjuhlallisuudet huipentuvat tänään keskiviikkona Messukeskuksessa järjestettävään pääjuhlaan. Myös tasavallan presidentti Tarja Halonen osallistuu tapahtumaan pitämällä tervehdyspuheenvuoron.

Sotainvalidien veljesliitto perustettiin vuonna 1940 sotavammaisten vapaaehtoiseksi etu- ja huoltojärjestöksi. Liiton keskeisimpiä tehtäviä on ollut lakisääteisen huollon ja korvausturvan kehittäminen sekä sotainvalidien neuvonta.

Viime sodissa vammautuneista vajaasta 100 000:sta sotainvalidista on elossa noin 9 500. Heidän keski-ikänsä on 88 vuotta. Liiton jäseninä on lisäksi yli 14 000 sotainvalidien puolisoa ja leskeä.

Juhlavuoden kunniaksi Sotamuseossa on avattu juhlanäyttely, joka esittelee muun muassa sotainvalidien elämää sota-ajan kokemuksista tähän päivään asti. Näyttely kertoo kuvien, julisteiden ja esineiden avulla myös Sotainvalidien Veljesliiton historiasta.

Kysyjän kommentti

kiitos

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.08.2010 - 01:24

Sotainvalidien Veljesliiton kolmipäiväiset 70-vuotisjuhlallisuudet huipentuvat tänään keskiviikkona Messukeskuksessa järjestettävään pääjuhlaan. Myös tasavallan presidentti Tarja Halonen osallistuu tapahtumaan pitämällä tervehdyspuheenvuoron

yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...09620.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 10:33

Jaa, että joko Tarja sentään menee noille juhlille.... Valperi antoi jo oikean vastauksen, en toista sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 15:46

Katoin just eilen dokumentin kyseisestä veljesliitosta ja maamme "antamasta" arvostuksesta sodassa olleille henkilöille. Vaikka itänaapurimme "käskystä" emme virallisesti olisi saaneetkaan arvostaa sotasankareitamme, olisi miun mielestä tässä asiassa pitänyt vain jättää tottelematta. Useimmat varmaankin ovat arvostaneet heitä jo tuolloin, mutta kyllä se on silti järkyttävää, ettei valtio ole muka voinut avoimesti arvostaa sotaveteraaneja jo tuolloin!

Kunniavelka on mielestäni käsittämättömän suuri ja se ei lopu koskaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.08.2010 - 18:11

Täältä selviää:
yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...09620.html

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.08.2010 - 23:32

Sotainvalidien Veljesliiton kolmipäiväiset 70-vuotisjuhlallisuudet huipentuvat tänään keskiviikkona Messukeskuksessa järjestettävään pääjuhlaan. Myös tasavallan presidentti Tarja Halonen osallistuu tapahtumaan pitämällä tervehdyspuheenvuoron.

Sotainvalidien veljesliitto perustettiin vuonna 1940 sotavammaisten vapaaehtoiseksi etu- ja huoltojärjestöksi. Liiton keskeisimpiä tehtäviä on ollut lakisääteisen huollon ja korvausturvan kehittäminen sekä sotainvalidien neuvonta.

Viime sodissa vammautuneista vajaasta 100 000:sta sotainvalidista on elossa noin 9 500. Heidän keski-ikänsä on 88 vuotta. Liiton jäseninä on lisäksi yli 14 000 sotainvalidien puolisoa ja leskeä.

Juhlavuoden kunniaksi Sotamuseossa on avattu juhlanäyttely, joka esittelee muun muassa sotainvalidien elämää sota-ajan kokemuksista tähän päivään asti. Näyttely kertoo kuvien, julisteiden ja esineiden avulla myös Sotainvalidien Veljesliiton historiasta.