Mistähän mahtaa kertoa pian ensi-iltaan tuleva elokuva Prinsessa?

Avainsanat: kotimainen uutuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.08.2010 - 15:51

Prinsessa kertoo fiktion keinoin Kellokosken sairaalan potilaana yli 50 vuotta olleen Anna Lappalaisen tarinan.

www.kansanuutiset.fi/uutiset...n-puolesta

Kysyjän kommentti

Näin on. Täytyy katsoa tuo elokuva kunhan tulee teattereihin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 16.08.2010 - 17:55

En olisi tiennyt ilman uutisia ja Valperia tuota. Mahtaa olla mielenkiintoinen tarina. Kellokosken sairaala on ollut aikoinaan mielisairaalana, sitä en tiedä onko enää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 20:25

Prinsessa
Fiktioelokuva
Ohjaaja ja tuottaja Arto Halonen

Elokuva yhteiskunnan perspektiivistä katsoen sairaasta ihmisestä, joka olemuksellaan parantaa ja ilostuttaa muita ihmisiä ja ympäristöään. Samalla kun päähenkilö parantaa ympäristöään vallitsevaa terveydenhoitojärjestelmää paremmin ja tehokkaammin, yrittää vallitseva järjestelmä nujertaa yksilön valovoimaisuuden.

Prinsessa on todellisiin tapahtumiin perustuva, huumorin sävyttämä elokuva Kellokosken mielisairaalan tunnetuimmasta potilaasta, Anna Lappalaisesta. Maanis-depressiiviseksi ja skitsofreenikoksi diagnosoitu Anna Lappalainen ilmoittaa Kellokosken sairaalaan tuotaessa olevansa Prinsessa, eikä hyväksy, että häntä kutsutaan omalla nimellään.

Tapahtuma käynnistää vuosia kestävän taistelun sairaalan hoitohenkilökunnan ja Anna Lappalaisen välillä Annan identiteetistä ja oikeudesta omaan persoonallisuuteensa. Lopulta Kellokosken sairaalasta tulee Prinsessan linna, minne Anna perustaa hovinsa ja mistä käsin hän ilostuttaa ja jopa parantaa ympäristöään.

KESKEISISSÄ ROOLEISSA

Anna Lappalainen ("Prinsessa"): Katja Kukkola
Lääkäri Grotenfelt: Samuli Edelmann
Christina Von Heyroth ("Prinsessan hovineito"): Krista Kosonen
Ylihoitaja Pakalén: Irma Junnilainen
Potilas Kuronen ("Rovasti"): Pirkka-Pekka Petelius
Potilas Saastamoinen: Peter Franzen
Ylilääkäri Soininen: Antti Litja
Lääkäri Lonka: Paavo Westerberg
Hoitaja Elsa: Paula Vesala
Hoitaja Rauha: Joanna Haartti
Pankinjohtaja Granqvist: Tapio Liinoja
Lobotomialääkäri Mäkelä: Pertti Koivula
Iso-Iita (potilas): Ulla Tapaninen

TYÖRYHMÄ

Ohjaus: Arto Halonen
Käsikirjoitus: Pirjo Toikka, Arto Halonen, Paavo Westerberg
Lavastus: Jukka Uusitalo
Puvustus: Ritva Muikku
Kuvaukset: 07-09/2009
Suunniteltu ensi-ilta: Syksy 2010
Levittäjä: Sandrew Metronome
Rahoittava TV-yhtiö: MTV 3
Tuotanto: Arto Halonen, Alf Hemming
Tuotantoyhtiö: Art Films production AFP Oy

Näyttelijät julkistettu - Lehdistötiedote 9.6.2009

Kuvia lehdistötilaisuudesta
Osallistu Prinsessa-keräykseen

Lisää MTKL:n ja Prinsessa-elokuvan koulukampanjasta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 21:27

Satuin katsomaan aamutelevisioista asiasta kertovan jutun. Tuntui olleen tasapainoinen prinsessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.08.2010 - 10:27

Prinsessa- leffan pohjana on eräs Kellokosken sairaalan potilas jonka elämäntarinaan elokuva vahvasti pohjautuu. Elokuvateattereissa tuota mainostetaan, tulee varmaan syyskuussa esitykseen.
Tasapainosta ei tietoakaan... kun tuohon sairaalaan joutuu, mutta tavallaan tietysti sekavuudessa tasapainoinen....
Aiemmin kaupungissa liikkui tarinoita Prinsessan tempauksista.