Missä näyttää olevan eniten sinilevää tällä hetkellä?

Avainsanat: levä tilanne

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.08.2010 - 16:48

Laajimmat yhtenäiset sinileväkukinnat läntisen Suomenlahden rannikkoalueilla ja Saaristomerellä

www.ymparisto.fi/default.asp...;lan=fi#a0

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi Valperi. Levän kanssa kosketuksiin joutuessa tulee todella äklö olo.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.08.2010 - 16:55

Sinilevää eniten Ahvenanmaan ja Nauvon liepeillä (julkaistu tänään klo 14.26 pävitetty 14.33)
Merialueilla on merilevää enemmän kuin viimeviikkoina Suomenlahden rannalla ja Saaristomerellä on havaittu laajoja esiintymiä. Yhtenäiset levälautat kelluvat Saaristomerellä Nauvon ja Korppoon seudulla, sekä selkämerellä Ahvenanmaan pohjoispuolella.
Paikoin levää on myös läntisen Suomenlahden rannikolla, sekä suojaisilla sisälahdilla..

Lähteet:
Yle uutiset/luonto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.08.2010 - 18:47

Näin uutisoitiin:

Merialueilla on nyt sinilevää enemmän kuin viime viikkoina. Tuuli on sekoittanut levän vesiin, mutta Suomenlahden rannikkoalueilla ja Saaristomerellä on havaittu laajahkoja yhtenäisiä esiintymiä.

Merialueilla sinilevää on ajankohtaan nähden hieman enemmän kuin keskimäärin 12 viime vuoden aikana. Laajimmat yhtenäiset levälautat kelluvat Saaristomerellä Nauvon ja Korppoon seudulla sekä Selkämerellä Ahvenanmaan pohjoispuolella.

Paikoin levää on paljon myös läntisen Suomenlahden rannikolla sekä suojaisilla sisälahdilla.

Järvien levätilanne on ajankohtaan nähden keskimääräistä parempi, Suomen ympäristökeskus kertoo. Erittäin runsaasti sinilevää on Enäjärvellä Vihdissä ja Littoistenjärvellä Kaarinassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.08.2010 - 23:40

Hankala juttu tuo sinilevä missä sitä sitten esiintyykin. Onneksemme ei ole ollut meidän rantojemme vaiva tuolla Saimaalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.08.2010 - 09:49

Tässä linkki sinulle, joka kertoo levätilanteet

www.environment.fi/default.a...mp;clan=fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.08.2010 - 15:58

Piti antaa myös raportti sinilevästä,selviä havaintoja Affenanmerellä,ikävä kyllä,muttei niin pahasti kuin vuoden pari takaisessa "vuoden luontokuvassa".Vitsi,en löytänyt sitä,tais olla lehtikuva,mutta kuitenniin,siinä Suomenlahdella kyntää yksinäinen purkkari levämeressä,hurja kuva yläilmoitsa otettuna.
PRKLE,mä löysin sen;H.Heikuran palkittuja kuvia/vuoden lehtikuva2007-kilpailun satoa
www2.hs.fi/extrat/hsfi/audio...ikuva2008/