Missähän päin maapalloa kasvaa maailman vanhin metsämänty ikä noin vuosina?

Avainsanat: ikihonka (kategoriaa on ajateltu mitä se mahtaisi maksaa rahassa)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.08.2010 - 02:12

Suomen tiettävästi vanhin mänty on iältään noin 780 vuotta.

Kysyjän kommentti

Mäntyä jos monen ikäistä löytyi, mutta minä nyt tarkoitin lähinnä sitä joka on noin 800 v,vanha,
paristakin eri tietolähteestä löysin noin 780 vuotta vanhan, jotta pysyn siinä. Kiitos kaikille
vastaajille tasapuolisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.08.2010 - 14:07

Suomen tiettävästi vanhin mänty on iältään noin 780 vuotta.

www.metla.fi/tiedotteet/2007...in-puu.htm

"Tätäkin vanhempi petäjä on mahdollisesti kasvanut Pyhäjoen varrella Oulaisissa 1800-luvun lopulla. Kun suuren kokonsa vuoksi tunnettu puu kaatui jokipenkan eroosion takia, sen ikää voitiin tutkia. Helsingfors Dagbladetissa tammikuun kymmenentenä vuonna 1880 julkaistun uutisen mukaan puussa oli 1029 vuosirengasta. Valitettavasti tämän historian hämäriin painuneen männyn ikää ei voi enää tarkistaa."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 14:45

tätä väitetään maailman vanhimmaksi männyksi:
www.waymarking.com/waymarks/...ldest_Tree
sonic.net/bristlecone/

Californiassa, 4768 vuotta vanha

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 15:57

Tämä vanhin Suomessa - Saariselällä lähellä itärajaa - kasvava ikihonka on siis vähintään 764-vuotias. Mutta vanhempiakin on mitä todennäköisimmin ollut. Wallenius kertoo, että metsäntutkija Gustav Siren olisi sotien jälkeen kaatanut tutkimuksia varten Saariselän pohjoispuolelta metsämännyn, josta olisi laskenut 780 lustoa.

www.hymy.fi/luontosarja/mist...n-ikihonka

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 17:13

Näitä aihkeja tosiaankin löytyy Lapista. Luin jostain, että liki 800-vuotias olisi löydetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 20:57

Maailman vanhin elävä puu - 9550 vuotta vanha kasvaa Ruotsissa.
translate.google.fi/translat...104320.htm

Aikaisemmin vanhin mänty on Pohjois-Amerikassa 5000 vuotta vanha.

Oliskohan noille kukaan määrittanyt hintaa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.08.2010 - 20:50

Mahtavan kokoinen pitää jo noinkin iäkkään männyn olla mitä tuossa aiemmin on esitetty. Siihen ei taida Astat eikä Veerat pystyä puhurillaan.