Mistähän on saanut alkunsa ns"virkayskä"?

Avainsanat: kröhöm...

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.08.2010 - 14:16

Virkayskällä viitataan joka tapauksessa yskimiseen, joka ei ole aito sairauden oire. Virkayskä on tarpeetonta yskähtelyä tai kurkun selvitystä. Nykysuomen sanakirjan 3. osasta (WSOY 1989) löytyy sanonta "ymmärtää yskä", joka tarkoittaa samaa kuin ymmärtää vihje tai ilmaisematta jätetty toivomus. Virkayskä on samansuuntainen ilmaus. Virkayskä voi liittyä myös jonkintapaiseen itsekorostukseen.

il.youtube.com/watch?v=xmPKt...re=related

Lähteet:
igs.kirjastot.fi/iGS/kysymyk...erkitykset

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.08.2010 - 13:53

ihan omasta nupista heitän , et kun virkavalta astui tupaan , niin kröhöm kaki kurkkuaan, jotta sai huomion itseensä ja pääsi sit lausumaan asiasnsa ... :)

Lähteet:
oma arvaus :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 14:26

Jospa se on siitä, kun ollaan sanomassa omasta mielestä jotain virallista ja tärkeää niin ensin ihan varmuuden vuoksi yskäistään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 15:25

Kröhöm, virkani puolesta....tärkeää sanottavaa ja omaa erinomaisuutta korostetaan yskäisyllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 15:47

Virkayskää jopa lapsenlapseni nykyään harrastaa, jos et huomaa niin ymisee ja sen jälkeen alkaa köhiä...
Siis tarkoittaa sitä että jokainen huomaa köhijän jotta hän saa suunvuoron.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 18:13

Itselläni ei ole virka yskää, vaikka välillä vetäsenkin väärään kurkuun jotakin.Olen tavannut kyllä virkayskäisen.Mistä on mahtanut tuokin, jostain matkimalla tietysti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 18:27

Olisikohan tauko jossa kerkeää vähän muistella mitä pitää sanoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 18:49

Yhdyn Timpan vastaukseen, ajattelin, että ei ole vielä sanat saapuneet suuhun ja ei tiedä miten aloittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.08.2010 - 19:52

Yskiessä miettii mitä nyt sanoisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2010 - 02:02

Taitaa olla tapa josta on vaikea päästä eroon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.08.2010 - 13:14

Virkayskäisyllä mielestäni otetaan pieni aikalisä eli valmistaudutaan asiansa oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.08.2010 - 20:48

Ehkä se on alunperin tullut siitä että puhuja tai muuten huomiota hakeva henkilö kröhisti kurkkuaan jotta hänen huomattaisiin.