Mitä tarkoittaa sana "katolinen" suomeksi ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.09.2008 - 13:20

Ilmaisulla katolinen tarkoitetaan yhtä, yhtenäistä ja alkuperäistä Kristuksen ja apostolien perustamaksi ajateltua kirkkoa. Sana tulee kreikan sanasta katholikein (καθολικην), joka tarkoittaa "yleistä".

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.09.2008 - 14:42

Roomalaiskatolisesta kirkosta käytetään nimitystä 'katolinen kirkko'.

"Katolinen kirkko eli roomalaiskatolinen kirkko on kristikunnan suurin kirkko, jonka jäsenmäärä on maailmanlaajuisesti noin 1,12 miljardia."

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Katolinen_kirkko

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2008 - 16:17

Katolinen tarkoittaa maailmanlaajaa kristillistä uskoa, joka on ilmaistu ekumeenisissa uskontunnustuksissa sekä sitä tunnustavaa universaalia Kristuksen kirkkoa. Nikean-Konstantinopolin uskontunnustuksen mukaan kirkko on ”yksi, pyhä, katolinen ja apostolinen”. Katolisuus tarkoittaa, että kirkolla on uskossaan koko pelastus, että se on kaikkialle maailmaan levinnyt ja että sen tehtävä kohdistuu koko ihmiskuntaan. Kristus perusti yhden kirkon koko ihmiskuntaa varten.

Athanasiuksen uskontunnustus lausuu, että pelastuakseen on pitäydyttävä katoliseen uskoon, mitä ilman joutuu kadotukseen. Katolisuus on pelastavan uskon määritelmä.

terhi jo tuolla ylhäällä (muttei niiiiin ylhäällä) sanan syntyperä/tarkoituksen.

Lähteet:
linnkiä ei taas anna laittaa, mutta löytyi kohdasta; aamenesta öylättiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2008 - 16:25

Yleinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.09.2008 - 19:46

Se on vissiinki joku kirkko tai semmonen.
Ite oon tarton suomalaisessa koulussa,joka toimii katolisen koulun yhdessä luokassa.
Se katolinen koulu on joku kristitty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.09.2008 - 23:36

pikkasen rupes hymyilyttämään nää yleinen vastaukset, kas kun oli tässä päivänä muutamana kuuntelemassa katolisten naisten konserttia