Tulee noita Lapin uutisia seuratuksi jostain syystä, mutta mitä mieltä sinä olet saamen kielen opetuksesta pohjoisessa?

Avainsanat: saame kieli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.08.2010 - 11:17

Suomessa puhutaan kolmea eri saamenkieltä, niistä koltankieli eli itäsaame ja inarinsaame ovat vaarassa hävitä ja Inarin kunnassa onkin yritetty kiitettävästi elvyttää niitä mm. lastentarhaikäisten kielipesätoiminnalla.
Pohjoissaamen asiat ovat paremmin. Utsjoen koululaitos on virallisesti kaksikielinen lukiota myöten. ja ei-saamenkieliset voivat opiskella pohjoissaamea vieraana kielenä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.08.2010 - 18:00

on vähän etäinen aihe minulle jotta osaisin sen kummemmin kantaa ottaa, mutta näyttäähän tuota yritystä olevan kielen hengissäpitämiseksi

"Uusia inarinsaamen puhujia aikuiskoulutuksella"

www.yle.fi/uutiset/kulttuuri...85308.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 18:53

Todella etäinen aihe minulle kun asun Turussa, mutta todella ymmärrän että heidän oma kieli pitää säilyttää, joten suosin kielen opettamista...
Samoin on tämä Turun murre, minä osaan kuin mieheni mutta lapsiamme ei, on opetettu äidinkieltä koulussa, kerran eräs opettaja sanoi minulle aika vaikeaa opettaa äidinkieleä minun lapsilleni kun äiti puhuu noin vahvaa Turun murretta (kysehän on siis äidin kielestä, siis Turun murteesta jota suinkaan ei opeteta koulussa)..
Joten todella suosin että Saamea opetetaan siellä!!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 20:32

Hyvä ajatus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 21:15

Kyllä, hyvällä ja parhaalla tahdollani olen sitä mieltä, että saamenkielen opetusta tulee antaa.
Jos jätetään pois, huomataan muutamien vuosikymmenien jälkeen, kun aikuiset lapset hakevat juuriaan, mikä moka on tehty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 23:08

Mielestäni se on yksi Suomen kolmesta virallisesta kielestä ja siksi lappalaiset ymmärtävät toisiaan koko lapissa. Siinä on vaan murre-eroja puhutaan alueista ja maista.

Lisätty: 06.08.2010 - 23:12

Sitten on vielä mäe kieli jonka kyseenalaistan opetettavaksi mutta eiköhän kulttuuriperinne pitäne senkin yllä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 23:37

hieno homma

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.08.2010 - 07:18

uutisia en ole nähnyt viikkoon ( eilistä lukuun ottamatta ) kun siellä lapissa rypesin.
ehdottomasti pitää elvyttää ja ylläpitää saamen kieltä. se on osa heidän ( ja meidänkin ) kulttuuria. olisi hienoa jos se olisi paremmin esillä myös täällä etelässä vaikka valinnaisaineena tai muuten kurssimuotoisena tjn....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2010 - 20:11

Kaikki Suomen kielet ja murteet kunniaan - kirjakielen jälkeen tietenkin.