Onko kotikaupungissasi/-kunnassasi jokin sellainen paikka tai nähtävyys, joka jokaisen turistin on "pakko" nähdä?

Itse joudun tunnustamaan asuvani sen verran tylsällä seudulla, että mitään kunnon nähtävyyksiä täällä ei ole.

Avainsanat: kotipaikkakunnan nähtävyydet

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.08.2010 - 17:06

Kyllä on. Marskin Maja Lopella on todellinen nähtävyys. Se on paikassa, jota ei osaa edes odottaa.Tie vaan jatkuu ja jatkuu, kunnes edessä yht´äkkiä on Marsalkka Mannerheimin metsästysmaja. Se on ihan sinällään ja siellä on opastus paikan päällä. Historian havinaa. Samalla voi nauttia tosi kauniista luonnosta paikan päällä.
Marskin Lounaan voit tilata etukäteen Majan Herroilta.
Sanoisin, että siinä on erilainen elämys.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.08.2010 - 16:04

vaikka kuinka monta,
keskeisellä paikalla on tuo Tuomikirkko

tuomiokirkko.kirkkohelsinki....eptid=2496

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 16:29

Kotikaupungissani on tuo Turun linna sellainen nähtävyys jota kannattaa käydä katsomassa, toinen museokäynti olisi tämä Käsityöläismuseo joka on ajalta ennen Turun paloa jolloin menetettiin pääkaupunki oikeudet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 16:56

Raseborg Slot

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 17:13

Kyllä niitä täällä Turussa riittää.

Viherpeukalon veisin kasvitieteelliseen puutarhaan ihmettelemään Aarno Kasvin aikaansaannoksia. Noiden maari3:n mainitsemien lisäksi vielä paljon muuta.

Janon sammuttajille
Vanhoista paikoista on tehty anniskeluopaikkoja. Tällöin kierros olisi apteekki-pankki-koulu-puutorin vessa.

Perheen lapsille
Koiramäen lasten kaupunkiretki. Otetaan alle punainen bussi ja kyytiin lapsiparvi sekä kaikkitietävä herra Aukusti Dahlgren tai mamseli Augusta. Ajetaan Förille, Turun linnaan, museolaiva Sigynille - tai vaihtoehtoisesti Suomen Joutsenelle - sekä Luostarinmäen käsityöläismuseolle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 17:45

Turun linna ja Tuomiokirkko ( jossa Kaarina Maununtyttären sargofagi) ja paljon museoita riittää..
Ja Ruissalo konsanaan on Kansanpuisto, Kasvitieellinen Puutarha ja Saaronniemi...

Siis Tervetuloa Turkuun...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 18:14

Turkulaisena lisäisin ihanan saariston Aurajoesta lähtien.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 18:41

Seinäjoella sitä onkin paljon nähtävää:
www.seinajoki.fi/kulttuuri/n...hteet.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 20:53

Kotkan Maretaumi on näkemisen arvoinen ja Vellamo..Sitten on todella kaunis Sapokan puistoalue missä ihanat vesiputuokset...Tänäänkin sain ihailla Sapokan aluetta,kun olin ulkoiluttamassa pyörätouli hoidokkia...nauttii elämästään,kun joku vie hänet sinne..on vasta 47v. naisihminen....Huomenna menen hänen kanssa Kotkan markkinoille..markkinat aina kivoja...kun on pientä hulinaa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 21:31

Esimerkiksi Lappeenrannan linnoitus. Tuossa historiaa jota klikkailemalla aukeaa sivuja. www3.lappeenranta.fi/linnoit...tusivu.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 21:43

Kyllä paljon, paljon. Ensinnäkin kotikaupunkini on Keski-Suomen maakunnasssa, 60 km Jyväskylästä länteen. Asukkaita on noin 10700 ja pinta-alasta hieman yli kymmenesosa on vesistöä.
Keuruu on läntisen Keski-Suomen keskus.Ja jos junalla tulisit Keuruulle saapuisit rautatieasemalle, joka edustaa tyylillään kansallisromantiikkaa. Vuonna 1974 asema valittiin Suomen kauneimmaksi rautatie-asemaksi.
Matkaan päästäisi tutustumalla Vanha Keuruu alueeseen, joka on historiallisesti ja maisemallisesti arvokas alue Keuruun keskustassa..Sen ytimessä oleva kirkkomaisema on valtakunnallisesti merkittävä kulttuuri-historiallinen ympäristö.
Rakennukset kertovat keuruulaisten elämästä neljän vuosisadan ajalta.
Keuruun kirkonkylä rakentui vanhan kirkon ympärille. Antti Hakolan rakentama kirkko otettiin käyttöön 1758.Kirkko on suomalaisen puuarkkitehtuurin helmiä.Kadun toisella puolella mäen töyräällä sijaitsee punatiilinen uusi kirkko, joka valmistui 1892. Siellä saamme ihailla Eero Järnefeltin käsialaa, alttaritaulu on hänen maalaamansa. Myöskään emme voi unohtaa Pihlajaveden vanhaa erämaakirkkoa. Tunnelmallinen 230 vuotta vanha kirkko metsän sylissä. Voimme vielä havaita kirkon seinästä penkeissä istuneiden ihmisten hahmot. Selitystä kirkkohahmojen syntyyn ei tunneta.
Aikoinaan 10 taloa ja 4 torpparia kyllästyi pitkiin kirkkomatkoihin ja vaativat lupaa saada rakentaa kirkko. Kirkkoa ympäröi kiviaita, jonka sisällä on vanha hautausmaa. Tuuli joka ujeltaa ympärillä heiluttaa viiriä kirkon katolla, jossa on vuosiluku 1780.
Tämä kirkko on suosittu vihkikirkko ja muistoihini palaa tyttäreni vihkiminen vuonna 1983.
Tässähän sitä olisi yhdelle päivälle jo nähtävää, mutta päätämme retkemme siipirataslaiva Elias Lönnrotin kyydissä ihailemassa Keurus-selän ympärillä olevia jylhiä korpimaisemia ja vehmaita lehtoja.

Paljon, paljon jäi vielä näkemättä, mutta palaamme niihin toisen kerran, toteamme vain:että"Keuruu pala parasta Suomea".

Lähteet:
Kotiseutuni Keuruu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 22:16

veisin tuonne sairalaan , joka on alvar aalto suunitellut , siellä on aitoa aaltoa huonekaluineen päivineen ... sitten kävelyttäisin lemmenpolulla jonka kupeissa kasvaa mitä ihmeelisemmän näköisiä kasveja , puita ja on muutenkin kaunista seutua .. käveltäis myöskin hyppyrimäenlaella ihailemassa kauniita maisemia .. sit käytäis keskustassa kävelylenkillä , jossa on aivan ihania pikku putiikkeja ja niissä on kaikkea kivaa kotiin ostettavaa sisustukseen ym... eläintilalle veisn katsomaan pykmigenguruita ja muitakin eläimiä sievolantilalle ...nyt saattaakin jo janottaa , joten mennään putkaan ( =entiset poliisiputkat ) ottaa pienet napsut tai isot tuopit ... taikka vain vicyvedet :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2010 - 01:51

Miksi Turkulaiset ei ollenkaan mainitse Aboa Vetuksen historiallista museota , se on minultakin vielä jäänyt katsomatta, mutta se kiinnostaisi. Eikö se ole käymisen arvoinen ? Siitä puhutaan hyvin vähän ?
www.turku360.fi/360/museot/a...avetus.htm

Helsinkiä en kehtaa mainostaa muuta kuin että
"täällä on kaikille jotain ja joillekin kaikkea".
Mielestäni parasta on ehkä silti pyöräilyretki Keskuspuistossa, www.hel2.fi/keskuspuisto/fin...1esittely/
Nuuksion, Luukin, Salmen ym hienot ulkoilualueet.
Laitan silti muutaman hyödyllisen linkin (sadoista), joista voi olla iloa täkäläisillekin:
www.hel.fi/wps/portal/Helsin...fi/Etusivu
www.visithelsinki.fi/Suomeks...ailija.iw3
www.lomamatkailija.com/helsinki.php
www.helsinki.fi/fi/index/mat...yydet.html
www.suomi-neito.fi/nahtavyyd...t/Helsinki
www.visithelsinki.fi/Suomeks...kartta.iw3
www.helsinginjuhlaviikot.fi/
www.portofhelsinki.fi/
www.helsinki.fi/
fi.wikipedia.org/wiki/Helsin...3%A4vyydet
kartta.hel.fi/opas/
www.uudenmaanvirkistysalueyh...hp?k=13376

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2010 - 14:49

Pakko ei ole mihinkään mutta
kotikaupungissani on mm. muutama kirkko (Temppeliaukion kirkko esim) , Suomenlinna jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.08.2010 - 22:07

Ei mitään näin merkittävää mitä olette kertoneet. Olen vähän samoilla linjoilla Tuutikin kanssa, kulttuuritarjonta on omalla asuinpaikkakunnallani mitätön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2010 - 19:04

www.mekaanisenmusiikinmuseo....re_fi.html
Tuo on mielenkiintoinen käyntikohde.

Lähteet:
oma tieto ja wiki