"kesälinnut taivaan alla iloisina lentävät. Sulaneella sydämellä laulaa toukomettiset" olen ihmetellyt mitä ne ovat, kerro Sinä?

kesälinnut tiedän, mutta olen aina ihmetellyt mitä ovat toukomettiset.

Avainsanat: virsi 105 värsy 3

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.08.2010 - 21:20

Toukomettinen on 1600-luvulta periytyvä nimitys, jolla on tarkoitettu sekä uuttukyyhkyä (columba oenas) että sepelkyyhkyä (columba palumbus). Toukomehiläinen ei sekään ole mehiläislajin nimi, vaan runollinen ilmaus, jota on käytetty esimerkiksi kotimaisessa iskelmässä 'Suopursu kukkii'.

Kysyjän kommentti

Kiitti. On aina niin hyvä laulaa toukomettisestä. Pian nämä meidän toukomettsipäivät ovat huvenneet. Tulee syys ja punatulkut sekä tiaiset. Mahtaako virsirunoilija niitä muistaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.08.2010 - 09:08

Toukomettinen on 1600-luvulta periytyvä nimitys, jolla on tarkoitettu sekä uuttukyyhkyä (columba oenas) että sepelkyyhkyä (columba palumbus).

Lähteet:
www.kirjastot.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 10:40

Sepelkyyhkyhän tuo on , itse saan joka aamu kuulla pariskunnan laulua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 11:50

Noista kahdesta kyyhkysestä vielä sen verra. Pesä on puunhaarassa, jossa vain muutama tikku ristissä. Yleensä pari kolme. Munii yhden munan tuohon risujen väliin. Näkyy maasta jos kohdalle osuu. Sepelkyyhky on metsästäjien suosikki hyvän lihansa takia ja sorsastus alkaa vasta 20.8. Metsästysaika on 10.8 - 31.10. Uuttukyyhky on taas rauhoitettu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.08.2010 - 13:12

Kyyhkysestä kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.08.2010 - 18:33

Aina täällä onneksi saa vastauksia ja kuulee uutta. Hieno asia.