Onnistuisko teiltä oman haavan ompeleminen?

www.iltalehti.fi/ulkomaat/20...9_ul.shtml

Avainsanat: haavan ompelu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.08.2010 - 14:27

Oikea toimenpide, jos oli verot kunnalle maksanut eikä saanut apua hätäänsä. Lääkäri vaan kuseen eikä mies poliisien toimesta.
Olen sitä mieltä minäkin että itse omistan kehoni eikä kunta tai valtio.

Osui kirves sääreen metsätöissä 50-luvulla. Kyllä oli itse vyöllä vedettävä polvenalta verenkiero nolliin ja raahauduttava monta kilometriä kotiin. Ei ollut puhelimia (juorukelloja) siihen aikaan. Olin yli yön kotona ja aamun ensimmäisellä linjurilla kirkolle. Vielä kunnan lääkäri kehtas rähjätä ja kysellä koska tämä sattui? Hakasilla ja pihdeillä näkyi puristelleen haavan kiinni, eikä ompelemalla.
Nitojan hakasilla hyvin onnistuisi kotioloissakin jos on spriitä millä ne ensin desifioi.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.08.2010 - 08:14

Ei onnistuiti.
Kerron tässä taas yhden lapsuusajan muiston, tilaisuuden tullen.
Olin noin 6v. ja hevonen potkaisi serkkuani polveen, no iso haavahan siihen tuli.
Isäni ompeli sen ohuella pikilangalla ja katos se parani,
Tikit katkottiin aikanaan ja vedettiin pihdeillä pois ja polvi oli kunnossa taas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 08:23

Empähän kait ompelisi. MUtta pakon edessä olisi tehtävä.Jos tuo katsoi se henkensä pitimiksi.Verta jos vuotaa niin kiire on .Kyllä niitä ennen tehtiin varmaan kaikenlaista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 09:09

En todella edes lähde yrittämään, on se vaa semmoista puuhaa EI KIITOS!!!

Tosin tuo Ruotsalainen kyllästyi odottamiseen..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 10:16

Aika äärimmäisissä olosuhteissa kait olisis pakko sujauttaa lanka neulan silmään ja pikku-midinetiksi tekeytyä...i

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 11:47

Pienestäpä ukkeli hermostui, ainoastaan tunnin odottelusta. Vielä olisi voinut huoletta odottaa jonkin toivin tohtoria avuksi. Tietenkin jos tulee kertakaikkisen pakko ja oma tai lähimmäisen henki on siitä kiinni, ihminen tekee ihan mitä vain, jopa ompelee itse haavansa. Jopa minäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 14:44

pakon edessä voin ommella

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 16:49

Kyllä . Minulta löytyy taitoa haavan ompeluun, mutta tästä huolimatta en lähtisi tekemään sitä kuin äärimmäisessä pakkotilanteessa yksin. Riskit tälläisessä haavan ompelusa ovat hyötyjä suusremmat, eikä ompelu ole koskaan kivutonta ilman kunnollisia puudutusaineita. En siis ymmärrä lainkaan miksi tuo lehtijutussa mainittu Ruotsalasismies ryhtyi haavan ompeluun itse vain sen vuoksi, että kyllästyi avaun odotteluun sairaalassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 16:56

onnistuuhan se pakon edessä mutta mieluummin kyllä odottelen ammattilaisen palveluja jos sellaisia on saatavilla

(vähän on aiheesta kokemuksiakin kertynyt vuosien varrella)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 17:44

Ei ole parsinneulaa siihen tarpeeseen, kyllä yrittäisin siteen kanssa sinnitellä ja odottaa että homma hoidettaisi steriilisti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 17:54

Eiköhän tuo onnistuisi, jos ei sattuisi olemaan takapuolella. Vapaaehtoisesti en hommaan ryhtyisi, mutta jos olisi hengenlähtö kyseessä, niin uskoisin, että tikkaustaitoa löytyisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 19:12

Ei onnistu edes niiden ompeleiden poisto saati itse tikkaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 19:30

jos samoin kun linkissä et sairaalan tai terveysaseman välineet käytössä, onnistuis kyllä, kunhan löytäisin kaapistoist ensteks puudutusvälineet, yms., mut sattuis varmaan vähemmän, jos joku toinen sen tekis:) Ite oon kerran antanu luvan potilaan isälle, kun lapsella ommeltava haava (kun isä kysyi; voiko hän ite ommella) , et voip käyttää terveysaseman välineitä, kun isä ite oli lääkäri, joka lasta toi, ommella lapsensa pienoinen haava, johon ei perhosteippi ois riittäny, ja meitil muilla sillon oli tosi ruuhkaa... onneks ei tullu syytettä mulle:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 21:55

Ei kyllä onnistu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.08.2010 - 21:38

Ei onnistu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2010 - 19:22

Tarpeen vaatiessa kyllä onnistuisi..