onko ilmapistoolin kanto repussa laitonta?

Lisätty: 03.08.2010 - 02:29

mitä jos sitä on viemässä laavulle jossa on lupa ampua ilma aseilla

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.08.2010 - 02:08

kyllä se laitonta on jos kanniskelet sitä repussa mukanasi yleisillä paikoilla (aseen asiallinen kuljetus esim. ampumaradalle tms. on luonollisesti sallittua)

________

Järjestyslaki 27.6.2003/612
.

10 §
Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapito

Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:

.

5) ilma-aseet, jousitoimiset aseet, harppuunat, ritsat, puhallusputket ja muut näihin rinnastettavat ampumiseen soveltuvat esineet;

...

Lähteet:
www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...3/20030612

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.08.2010 - 06:40

Kävin 1962 Rovaniemellä ampumahiihtokilpailuissa Mikkelistä käsin. Silloin ammuttiin "pystykorvan" kaliperiaseilla (7.65). Minulla oli SA-Intin sotilaskivääri pussissa matkoilla ja panoksia pikkulaatikollinen mukana repussa.
Sitten homman oltua hoidossa menin ennen jonan lähtöä Pohjanhoviin, portsaripa sanoi; "Olet vakavalla mielellä liikkellä, mutta jospa minä otan tämän tänne narikkaan."
Henkilökohtaista asetta ei saanut jättää sen ajan armeijan sääntöjen mukaan.
Tosin nyt taitaa olla nuoriso "pilvenveikkoja", että hyvä on pitää aseet lukkojen takana.
On tullut mieleen nykyisten lakien aikaan; mitähän tuollaisella juna matkalla tapahtuisi?
Monastiko joutuisi luvat näyttämään ja selittämään?

Lisätty: 03.08.2010 - 14:52

Tee se tänään sillä huomenna voi olla kiellettyä!
Älä ammu sitä lyijyä kasvaviin puhin, taulu kiven tai maapenkan eteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 09:20

Kaipa sitä kuljettaa saa ampumapaikalle, mutta ainahan noihin luvat pitää olla..
Serkkuni puoliso on oikein aseiden ja metsästyksen harrastaja, ja hän peri isältään monia antiikki aseita mutta monet jouduttiin muuttamaan koristeaseiksi, kaikkiin ei hänellekään lupaa herunut vaikka onkin harrastanut lapsesta asti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 03.08.2010 - 11:42

Se on ase siinä missä muutkin järeämmän tykit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 17:56

Olen kerran kävellyt deko haulikon kanssa poliisiasemalle asiapaperit mukana mutta edes puukko ei ole luvallinen. Joten jos harrastat ampumista radalla niin sinulla täytyy olla lupa ja usein ampumapaikalla on aseiden asianmukainen säilytyspaikka.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 19:04

Kuulostaa aika laittomalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.08.2010 - 22:02

Voisiko sitä kuljettaa jossain aseenkantopussissa, tai miknkä niminen se on?Älä nyt mitään reppua edes ajattele.Luvat ja kaikki paperit kunnossa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2010 - 19:26

Luvat pitää olla kunnossa,että saa asetta kantaa...ja ammuskella..